Lélektani határ léptek át nemrég hazánkban a hibrid autók: a Datahouse által minap közölt statisztikák szerint az idei év első nyolc hónapjában értékesített, mintegy 80 ezer új jármű több mint fele (egész pontosan 51%-a) rendelkezett kiegészítő, elektromos motorral. A hagyományos technológia ezzel párhuzamosan visszaszorulóban van, ugyanis a januártól augusztusig eladott új kocsik csupán 30%-a volt tisztán benzines, és mindössze 12%-uk kizárólag dízeles. Az elektromos autók aránya közben a vártnál lassabban nő, hisz kétharmad év alatt kevesebb mint 6000 talált közülük gazdára újonnan, ami a teljes piac 7%-át teszi ki. A Carxpert szervizhálózat mostani írásában igyekszünk kicsit a fenti adatok mögé is nézni.
A hibridek előretörése különösen szembetűnő ötéves távlatban vizsgálva: 2019-ben még csak az új járművek 7%-a volt besorolható ebbe a kategóriába, most pedig az említett módon már több mint minden második. Korai azonban még pezsgőt bontani mindazoknak, akik a környezetbarát(nak tartott) hajtásláncok tarolását várják, az érintett kocsik jelentős része ugyanis úgynevezett lágy (mild) hibrid, ahol a beépített villanymotor pusztán indulásnál vagy gyorsításnál tudja támogatni a belsőégésű erőforrást.
Ez a megoldás egyebek mellett azért kezd egyre elterjedtebbé válni, mert valamelyest segít a gyártóknak az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák betartásában. Ennek megfelelően több, Magyarországon is kapósnak számító márka nyúl a lágy hibrid rendszerhez, többek közt a tavalyi évben idehaza a legtöbb példányban eladott modell, a Suzuki S-Cross (képünkön) is rendelkezik vele. Az ominózus 51%-ban pedig ott vannak a teljesség igénye nélkül a full hibridek is, amelyeknél a villanymotor ugyan már tudja önállóan mozgatni az autót, ám csak rövid ideig, így zöld rendszámra ezek sem jogosultak – mint ahogy szeptember 1-je óta az újonnan forgalomba helyezett plug-in hibridek sem.
A különböző hibridek felfutásának nagy vesztesei a benzines modellek: öt évvel ezelőtt még az új autók 73%-át csak benzinmotor hajtotta, míg ez az arány mára 30%-ra csökkent. Ugyanezen idő alatt a dízelesek részesedése 20-ról 12%-ra esett vissza. A friss hazai adatok egyébként szinte teljesen megfelelnek az európai uniós átlagnak, a tagállamokban az előző teljes évben értékesített új autóknak ugyanis 35,3%-a volt benzines és 13,6%-a dízeles. A tisztán elektromos járműveket illetően viszont lemaradásban vagyunk, hiszen itthon jelenleg a 14,6%-os EU-s átlag fele környékén jár a volumen.
Mindehhez érdemes hozzátenni, hogy bár az eddigiek jól tükrözik a trendeket, a magyar gépjárműállomány egészét nézve azért most még nagyon mások a számok. A KSH statisztikái szerint a kb. 4,169 millió itthoni személygépkocsi 62%-a benzin-, 32%-a pedig dízelüzemű, míg a hibridek összességében csak alig 5%-ot tesznek ki, az elektromos járművek aránya pedig ez idő tájt lépheti át az 1%-ot.