Tovább borzolja a kedélyeket a B kategóriás jogsi „kettéosztása”
2023. szeptember 28. írta: autonet

Tovább borzolja a kedélyeket a B kategóriás jogsi „kettéosztása”

Napok óta lázban tartja az autós társadalmat, hogy az Európai Unió új, meglehetősen drasztikus változásokat hozó irányelveket készül kiadni a tagállamok számára. Az összesen csaknem 200 módosítási javaslatot tartalmazó dokumentum legtöbbet vitatott eleme, hogy – részben környezetvédelmi, részben közlekedésbiztonsági indokokra hivatkozva – a meglévő B kategórián felül létrehozná a B+ kategóriás vezetői engedélyt, amelynek hiányában pl. nem lehetne 1,8 tonnánál nehezebb jármű volánja mögé ülni. A kezdő sofőrök számára pedig még ennél is nagyobb korlátozásokat helyeztek kilátásba az ötletgazdák. Ezekről is szó esik az Auto Check Center szervizhálózat friss cikkében.

b_kategorias_jogositvany_tervek_1.png

A javaslat készítői úgy érvelnek, a nehéz személygépkocsik (külön megemlítve az egyre divatosabb SUV-okat) nemcsak több káros anyagot bocsátanak ki, hanem nagyobb valószínűséggel is vesznek részt súlyosabb következményekkel járó ütközésekben. Szerintük ezért az 1800 kg-nál nehezebb autók vezetéséhez egy új, B+ kategóriájú jogosítványra lenne szükség, amelynek megszerzésére azok a B kategóriás engedéllyel rendelkező sofőrök lennének jogosultak, akik már legalább 21 esztendősek és minimum 2 évnyi tapasztalatot gyűjtöttek.

Az elképzelések gyorsan a kritikák kereszttűzébe kerültek: még akik alapvetően egyet is értenének a rutintalan vezetők bizonyos fokú korlátozásával, azok is hozzátették, a tömeg helyett hasznosabb lenne a teljesítmény terén bevezetni a limitet. Mindez nem is lenne teljesen példa nélküli a kontinensen, Olaszországban ugyanis már célegyenesben van egy jogszabály, amelynek értelmében a 3 évesnél fiatalabb jogsival rendelkezők legfeljebb 95 lóerős kocsit vezethetnének.

A „sima” B kategóriás engedéllyel ráadásul a tervezet szerint legfeljebb 110 km/h-val lehetne haladni – az „újoncok” pedig még ennél is rosszabbul járnának. A szövegből ugyanis kiolvasható az is, hogy a kezdő járművezetőkre vonatkozóan a tagállamok akár 90 km/h-ra is csökkenthetnék a megengedett legnagyobb sebességet – beleértve tehát az autópályákat is. Szintén újdonság, hogy a frissjogsisok akár az éjszakai (éjféltől hajnali 6 óráig tartó időszakra eső) vezetéstől is eltilthatók.

Fontos hangsúlyozni, hogy mindezek egyelőre csak javaslatok, amelyek még rengeteg (hangos) vita előtt állnak, végül pedig majd az egyes országoknak kell dönteni azok nemzeti jogrendszerbe való átültetéséről. Sokak számára pedig megnyugtató lehet az is, hogy a hírek kapcsán már többen kifejtették, hogy – papíron – ilyen módosításokat csak „felmenő” rendszerben lehetne bevezetni, vagyis a szigorítások a már érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőket elvben nem érinthetnék.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr5618224139
süti beállítások módosítása