Bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe a Toyota Prius, miután a közelmúltban a hypermiling műfaj kiemelkedő alakja, Wayne Gerdes 100 kilométerenként alig több mint 2,5 literes fogyasztással szelte át az Egyesült Államokat az úttörő hibrid jármű egy gyári példányával. A Toyota napokban kiadott közleményében azért hozzáteszi, ez a teljesítmény nem tekinthető tipikusnak – ettől függetlenül az üzemanyag-spórolás technikáit tökélyre fejlesztő sofőr kísérletéből a hétköznapi autósok is tanulhatnak. Éppen ezért az Auto Check Center mostani írásában össze is foglaljuk a nem mindennapi út részleteit.
A figyelemre méltó világcsúcs értékét nemcsak az növeli, hogy a már említett módon a Priuson nem hajtottak végre semmilyen érdemi módosítást a szalonváltozathoz képest, hanem az is, hogy az összesen 3211,7 mérföldes, azaz kb. 5166,7 kilométeres távot finoman szólva sem laboratóriumi körülmények közt tette meg. A Los Angelestől New Yorkig tartó utazás során Gerdes járt 2000 méteres tengerszint feletti magasságban, 40 Celsius-fokos melegben szelte át a Mojave-sivatagot és vezetett extrém erős szélben a Mexikói-öböl térségében.
Ilyen viszonyok közepette a tapasztalt pilótának a hypermiling össze fogására szüksége volt, hogy alacsonyan tartsa a fogyasztást. Ennek megfelelően, amennyire csak lehetett, kerülte a felesleges fékezést és a hirtelen gyorsításokat, alacsony, egyenletes sebességet választott magas sebességfokozattal a fordulatszám minimalizálása érdekében, ezenkívül nem használta a légkondicionálót, sőt, még az ablakokat is lehúzva tartotta, hogy csökkentse a légellenállást.
A fentiek révén a Prius 1 gallon benzinnel (kb. 3,8 liter) átlagosan 93,158 mérföldet tett meg, ami a nálunk használatos értékre átváltva nagyjából 2,52 liter/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Összehasonlításképpen, a szóban forgó jármű gyári fogyasztási adata 4,1 l/100 km. Érdekesség, hogy az előző Guinness-rekordot is Gerdes tartotta: 2016-ban egy Kia Niro EX volánja mögött 3,07 liter/100 km-es eredménnyel ért át az USA nyugati partjáról a keletire.
A Toyota egyelőre nem árulta el, mennyi időbe telt az út, illetve hány megállásra volt szükség. Mindenesetre az adatok alapján a kocsi összesen mintegy 130 liter üzemanyagot használhatott fel, ami a gyári modell 43 literes tankját figyelembe véve azt jelentheti, hogy akár 2 újratöltéssel is megúszhatta a „kalandot”, ami egy kontinensnyi országot keresztülszelve több mint rendkívüli produkció.
A csúcsdöntéshez egyébként a Prius normál hibrid verzióját választották, ami jelenleg hazánkban – ellentétben a plug-in hibrid variánssal – nem kapható újonnan. Ugyanez a rendszer (2.0 literes, négyhengeres benzinmotor és egy elektromos erőforrás) azonban elérhető mifelénk is, például a Toyota C-HR Hybrid és a Corolla Cross Hybrid modelleknél.