Az utóbbi időben számos példát láttunk arra, hogy egy autómárka egy új (jellemzően elektromos) kocsija kedvéért feléleszt egy már évtizedek óta nem használt típusnevet. Pontosan így tett most a Renault is, amely a minap hivatalosan is leleplezte vadonatúj villany-crossoverét, a 4 E-Tech-et. A mostanában az utakra kerülő 5 E-Tech-nél trükkös módon nem kisebb, hanem valamivel nagyobb, ötajtós SUV-ról szól az Automeister szervizhálózat legfrissebb írása.
Az „eredeti” Renault 4-est 1961 és 1994 közt gyártották nagyrészt változatlan formában, és a bő három évtized alatt öt földrészen összesen 8,1 millió példányt értékesítettek belőle, ezzel a mai napig a francia vállalat legsikeresebb globális modelljének számít. A kései, tisztán elektromos „utód” koncepciójával először a 2022-es Párizsi Motor Show-n rukkolt elő a cég, a jelek szerint pedig a 4 E-Tech fejlesztése immár az utolsó fázisba ért.
Az újdonság a már említett 5 E-Tech-hez hasonlóan a Renault és a Nissan koprodukciójában készült CMF-B EV platformra épül – csakúgy, mint a szintén idén bejelentett Nissan Micra EV. A B-szegmensbe érkező kocsi komponensei a hírek szerint kétharmad részben megegyeznek az 5-ösével, ennek ellenére méreteiben és formavilágában is markánsan különböző típusról van szó. A Renault illetékesei a két friss modell közti kapcsolatot úgy jellemezték, hogy a 4 E-Tech valahogy úgy viszonyul az 5 E-Tech-hez, mint a hagyományos autóik palettáján a Captur a Clióhoz.
Rátérve a konkrét adatokra, a napfénytetős, kompakt SUV 4,16 méter hosszú, vagyis az 5-ösnél 24 centiméterrel, az eredeti 4-esnél pedig nagyjából fél méterrel hosszabb. A fejlesztők elképzelése szerint ez, kombinálva néhány sokoldalúságot tükröző megoldással, elegendő lesz ahhoz, hogy a kocsi kitörjön a városi kisautók világából, és egy valóban széles körben használható járművé váljon.
Az, hogy ezt a vásárlók is így gondolják-e majd, többek közt a szokásos sarokszámoktól függ. A 4 E-Tech esetén az alapmodellt sajtóinformációk alapján egy 122 lóerős verzió jelenti majd, amelynek 40 kWh-s akkumulátorából kb. 300 kilométeres hatótávot lehet kihozni. Indulásnál rendelhetővé válhat még egy 150 lóerős variáns is, amely már 52 kWh-s akkumulátort és 400 újratöltés nélküli kilométert vonultat fel.
A Renault 4 E-Tech a korábbi tervek szerint Franciaországban készül majd, méghozzá egy olyan gigaüzemben (ElectriCity), amelyben évente nem kevesebb mint 400 ezer elektromos autó gördülhet le a futószalagokról. A vadiúj villany-szabadidő-autó minden bizonnyal már jövőre az utakon lesz, a pontos árral kapcsolatban azonban egyelőre csak találgatni lehet. Jó támpont lehet az 5 E-Tech 25 ezer eurós, azaz átszámítva kb. 10 millió forintos kezdő árcímkéje, ami a némiképp feljebb pozicionált 4-es esetén várhatóan valamelyest magasabb lesz.