Átlagosan még 50 ezer kilométert sem megyünk egy autóval
2025. december 11. írta: autonet

Átlagosan még 50 ezer kilométert sem megyünk egy autóval

Egy közelmúltbeli nemzetközi kutatás arra volt kíváncsi, hogy a különböző európai országokban a tulajdonosok átlagosan évente hány kilométert vezetnek, illetve milyen gyakran adnak túl az autóikon. Hazánkban ez alapján a gépkocsik meglehetősen gyorsan gazdát cserélnek, és az alatt a viszonylag rövid idő alatt sincsenek „agyonhasználva” egy-egy sofőr keze alatt. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy átlagról van szó, ami persze extrém szélsőségek középértékeként is kirajzolódhat. Ezek voltak tehát az általános megállapítások, az Automeister szervizhálózat aktuális írásában pedig a részletekre is kitérünk.

atlagos_kilometerek_evek_illusztracio.png

Mindenekelőtt azonban magáról a vizsgálatról: a tanulmányt a litván alapítású, de mára 35 országban jelen lévő carVertical készítette az idei évből származó járműtörténeti jelentések adatai alapján. A több külföldi portálon is szemlézett elemzésben tulajdonosváltásnak azt tekintették, ha egy autót eladottnak jelöltek, új regisztrációt vagy tulajdonosi bejegyzést kapott, illetve ha import- vagy exportügyletként rögzítették. A „kalapba” bekerülő autók esetében a teljes járműelőéletet figyelembe vették, az elsőtől az utolsó tulajdonosi bejegyzésig.

És akkor jöjjenek a hazánkra vonatkozó statisztikák! A grafikonok szerint Magyarországon átlagosan 3 évenként (egész pontosan 3,05) tulajdonost cserél egy autó, ami a vizsgált 18 európai ország közül a harmadik legkisebb érték. Igaz, a két „éllovas” messze a mezőny előtt jár: Ukrajnában és Szerbiában alig több mint 1 esztendő után lecserélnek 1-1 autót. Ehhez hozzáfűzhetjük, hogy a járműpark állapotára nézve ez nem túlságosan pozitív tendencia, ugyanis amikor valaki ennyire rövid ideig birtokol egy kocsit, kevésbé valószínű, hogy hajlandó elegendő időt, energiát és pénzt áldozni annak szakszerű szervizelésére.

Az említett nagyjából 3 év alatt egy átlagos magyar tulajdonos 47 845 kilométert tesz meg 1-1 járművel, amellyel értelemszerűen szintén a rangsor alacsonyabbik végéhez vagyunk közelebb. A 18 elemzett állam összesített átlaga ennek nagyjából másfélszerese (körülbelül 76 ezer km), de akadnak ennél jóval magasabb értékek is: Lengyelországban mintegy 113 ezer, Szlovákiában 109 ezer, Portugáliában pedig 108 ezer kilométer kerül az autókba két tulajdonosváltás között.

A fenti két magyar adatból már kiszámolható, de azért álljon itt külön is, hogy a szóban forgó adatbázisok tanúsága szerint egy magyar sofőr évente átlagosan 15 705 kilométert vezet. Ez egyébként egybevág a korábbi, hasonló témájú felmérésekkel, amelyek szintén 15 ezer km környékére teszik ezt a mutatót a teljes, napjainkban kb. 4,3 milliós (és átlagosan 16 éves) hazai járműpark esetén. Ilyen tekintetben is akadnak helyek, ahol az emberek jócskán túltesznek az itthoni használati szokásokon: a spanyolok például évente 23 ezer, a finnek 21 ezer, míg a csehek 20 ezer kilométert vannak úton.

Illusztrációnk mesterséges intelligencia (ChatGPT) segítségével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr3119010931
süti beállítások módosítása