December 26-án ünnepli alapítása 90. évfordulóját a Nissan, a japán gyártó pedig több „akcióval” is tiszteleg a nagy jubileum előtt. Ezek közül talán a legkülönlegesebb az az expedíció, amely során egy skót házaspár – Chris és Julie Ramsey – elautózott az Északitól a Déli-sarkig. Már önmagában ez is egyedülálló vállalkozás, ráadásul a kísérletre egy tisztán elektromos autót, a tavaly óta az utakon lévő Nissan Ariyát választották. Az Auto Check Center szervizhálózat legújabb bejegyzésében ennek a nem mindennapi utazásnak a részleteit osztjuk meg olvasóinkkal.
A duó idén márciusban indult a mágneses Északi-sarkról (ahová az iránytűk mutatnak), és mintegy 27 400 kilométerrel később, a napokban érkezett meg a Déli-sarkpontra. Elsőre a 9 hónap meglehetősen hosszúnak tűnik (ez kb. napi 100 km-es haladást jelent), de az időzítés teljesen tudatos volt. Ramsey-ék akkor keltek útra, amikor a Jeges-tengeren még elég vastag volt a jégtakaró ahhoz, hogy biztonságosan elérjék rajta a szárazföldet Kanadánál, az érkezésnek pedig muszáj volt a mostani hetekre, vagyis az antarktiszi nyárra esnie, ilyenkor van ugyanis a „legbarátságosabb” (már ha a mínusz 30 Celsius-fokot lehet így nevezni) idő a legzordabb földrészen.
A két hajós transzfert (egyet a Közép- és Dél-Amerika határán található, áthatolhatatlan Darién régiónál, egyet pedig Dél-Amerika alsó csücskétől az Antarktiszig) is magába foglaló úttal az ötletgazdák azt is bizonyítani akarták, hogy az Ariya a legváltozatosabb terepeken, még ilyen hosszú távon is megállja a helyét. Éppen ezért fontos volt, hogy a kocsi jelentős részben megegyezzen a „szalonváltozattal”. A motor és az akkumulátor pl. állítólag érintetlen maradt – de azért néhány módosítás elkerülhetetlen volt. A sarkvidéki járművek felkészítésére szakosodott izlandi Arctic Trucks csapata többek közt 39 colos gumiabroncsokkal látta el az autót, amelynek kaszniját és alvázát is megerősítették, felfüggesztését pedig megemelték.
Adja magát a kérdés, hogyan oldották meg az újratöltést az expedíció legkietlenebb vidékein. Az út elején az Ariya még egy kisebb „szélerőművet” húzott maga után, ám az ehhez készített utánfutó nem bírta volna a Déli-sark „útjait”, így ott az energiatermelést napelemekre bízták. A Földnek azon a részén ez idő tájt egész nap világos van, így a panelek „éjszaka”, a páros pihenője alatt is tölthették az akkumulátort. Ezzel együtt az antarktiszi szakaszon messze nem volt gyerekjáték megóvni az aksit a fagyástól – a pilóta és navigátora a beszámolók szerint egy speciális sátrat emelt a leparkolt kocsi köré, és gyakran hófalakat is építettek mellé, hogy megóvják a metsző széltől.
A házaspár által „Sonrisának” (ami spanyolul mosolyt jelent) keresztelt Nissan Ariya nem mindennapi küldetésével egyébként nemcsak a potenciális vásárlók felé akarták demonstrálni az egyébként is nagy sikerű ötajtós SUV szívósságát, hanem azt is igazolni akarták, hogy a villanytechnológia idővel a sarkvidéki expedíciókról is kiszoríthatja a tudósok által most még használt dízeljárműveket.