Autósok, árak, szervizes dilemmák
2024. június 26. írta: autonet

Autósok, árak, szervizes dilemmák

Autózni drága. Ez Magyarországon nagyjából mindig így volt, megengedve, hogy más országokban az autóbirtoklás arányában kisebb terhet ró a tulajdonosra. Az üzemanyagok árának alakulását mindenki követi, akit érint, így az Auto Check Center szervizhálózat mostani cikkében ezzel nem is foglalkozunk. Ehelyett a javítás lesz a fókuszban, mégiscsak ez áll hozzánk a legközelebb.

A javítás alapja az ún. rezsióradíj, ami szervizenként változik. A kisebb, sarki műhelyekben még van, hogy bruttó 12 ezer Ft-ért is dolgoznak, a márkaszervizek pedig inkább a 30 ezer Ft-hoz vannak közel, de minél drágább, magasabb presztízsű egy autó, annál többet kell fizetni a márkaszervizben is. A jól felszerelt, márkafüggetlen szervizek jellemzően a két, fentebb említett ár között dolgoznak.

autosok_arak_dilemmak_blog_1.jpeg

Miközben ügyfeleink egy részén mi is pontosan látjuk, hogy ezek az árak bizony magasak, és sokan sziszegve hallják, mi mindent kért az autójuk, ez nem feltétlenül a műhelyek hibája. Anélkül, hogy magyarázkodni akarnánk, talán mindenki belátja, hogy egy bejelentett munkaerő ma sehol nem „áll meg” 600-700 ezer forint alatt (nem ennyit kap sajnos a szerelő, hanem ennyibe kerül a cégnek a járulékokkal és minden egyébbel havonta, és nem, ha valaki utánaszámol, egyáltalán nincsenek túlfizetve). Emellett a műhely működéséhez bérelni kell a telephelyet, fizetni a rezsit, a szerszámok amortizálódnak, oktatásban, eszközparkban tartani kell a lépést a technológiával, motordiagnosztikai szoftverek után kell licencdíjat fizetni, csak a könyvelés 50-100e forint havonta stb. Fizetni kell a takarításért, de egy nagyobb műhelynek marketingköltsége is van, ha más nem, egy honlap, hogy rátaláljanak. Az eszközöket időnként felül kell vizsgáltatni, emellett például sokan nem is sejtik, mennyire drága legálisan megszabadulni a használt autógumitól, fáradt olajtól vagy más veszélyes hulladéktól ‒ illegálisan meg erkölcstelen, macerás és büntetik, felelős vállalkozás ilyet nem tesz.

A rezsióradíj tehát összetett tétel. Nagyon nem mindegy persze, hogy hány órát számol el a műhely a munkára, de itt most csak tisztességes vállalkozásokról beszélünk. Ugyanakkor a vevők is épp elég gyanakvóak ‒ nem hibáztatjuk őket sem ‒, pedig tényleg előfordul, különösen öreg autóknál, hogy egy 1 órásnak induló munka végül 2-3-5 óra alatt lesz meg, és jóval nagyobb, alkatrészigényesebb „bulinak” bizonyul a vártnál. Rutinos szerelő számít ilyesmire, mégis van olyan helyzet, hogy a munka láthatóan nem jön ki annyiból, amennyire számítottunk, de nem is lehet visszaépíteni az eredeti állapotot, mert pl. életveszélyes.

Végül, de nem utolsósorban, a tulajdonos, akár részt vesz a napi munkában, akár nem, nyereséget szeretne kivenni a műhelyből, hiszen különben minek fektetne bele pénzt, időt, energiát?

Ez eddig csak a rezsióradíj. Az autójavításhoz viszont többnyire alkatrészekre és anyagokra is szükség van. A klímatöltéshez gázra, az olajcseréhez olajra, a futóműjavításhoz új gömbfejre stb. Ezeket az anyagokat és alkatrészeket európai és ázsiai, ritkábban amerikai cégek gyártják, az elszámolásuk pedig USD-ban vagy EUR-ban történik. Éppen ezért a szervizek is ki vannak szolgáltatva az aktuális árfolyamnak, ahogy a vevők is természetesen.

Ennyit a „mi” oldalunkról, de nézzük a másikat, ahol időnként szívszorító esetekkel is találkozunk. Egyáltalán nem ritka, hogy a hozzánk betérő nyugdíjas vagy fiatal rettegve kérdezi, mennyi lesz a kocsi javítása. Előfordulhat, hogy egyikük sem tudja nélkülözni a kocsit, mert pl. azzal viszi orvoshoz a házastársát, vagy épp csak autóval tud bejárni dolgozni. Ezek a járművek öregek, mert a nyugdíjas olcsó kocsit vett 20 éve újonnan, a fiatal pedig a legolcsóbb öreg autót a közelmúltban. Ezek után nagyon nehéz a szemükbe nézni és azt mondani, hogy „várhatóan 260 ezer forint lesz”, amikor az illetőnek ez gyakran a teljes havi jövedelme, és például a fiataloknak nem feltétlenül vannak tartalékaik, vagy olyan szüleik, akik támogatni tudják őket.

Ezzel együtt nincs más választásunk. Néha-néha előfordul, hogy egy-egy különösen kétségbeesett ügyfélnek adunk némi kedvezményt ‒ természetesen anélkül, hogy szólnánk neki erről. Például hiába dolgoztunk vele 3-4 órát, csak egyet számolunk fel, ugyanakkor ennek is van észszerű határa. Az a műhely, ahol sok ilyen gesztust gyakorolnak, nagyon hamar elveszti a nyereségességét, ahonnan egyenes út vezet a technikai lemaradáshoz és a csődhöz. Ugyanakkor sajnáljuk ezeket az embereket. Tipikusan ők azok, akiknek nem kellene autót tartani, mert valójában nem engedhetik meg maguknak.

Nem tudjuk persze, mi a megoldás, nyilván nem lehet nyugdíjasokat robogóra ültetni, vagy nem minden fiatal tud biciklivel járni. Ugyanakkor az ő autóik azok, amelyek egyre inkább araszolnak a sír széle felé, egyre több időzített bombát tartogatnak, és „csak menjen át valahogy a vizsgán”. Ha valaki tudja, mondja el nekünk is, mit lehet mondani valakinek, akinek tényleg nagyon kell az autó, a rendes javítást nem tudja megfizetni, tákolni nem vagyunk hajlandók, de tudjuk, hogyha elviszi olyan helyre, ahol a feléből működőképessé teszik, lehet, hogy életekkel játszik, beleértve a sajátját is. Újra egyre több ilyen sufniszerviz van, mert újra nő rájuk az igény. Csak azért írtuk le mindezt, hogy jelezzük: a mi szervizeink mindennapjaiban sem az az egyetlen eldöntendő kérdés, hogy milyen márkájú legyen az utángyártott alkatrész, amit beépítünk.

Illusztrációnk forrása: Pexels

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr6918435733
süti beállítások módosítása