Ha az évtizedekkel ezelőtti sci-fi filmek jóslatai beváltak volna, mára kis túlzással kizárólag robotaxik és sofőr nélküli kisbuszok járnák a városok útjait. Hogy ez (egyelőre) nincs így, arról csak kisebb részben tehetnek a fejlesztők, az önvezetés technológiája ugyanis rohamosan fejlődik, ám a tömeges elterjedését jogi, biztonsági és társadalmi akadályok lassítják. Ennek ellenére az innováció folyamatos, és a napokban a Volkswagen Csoport technológiai vállalata, a MOIA által bemutatott ID.Buzz AD is egy újabb jelentős lépés lehet ezen az úton. Ezt az autonóm kisbuszt igyekszünk kicsit közelebb hozni az olvasókhoz a CarXpert szervizhálózat mostani bejegyzésében.
A Volkswagen ID.Buzz már önmagában sem mindennapi jármű: a hippikultúrával is szorosan összekapcsolódó VW Type 2 mikrobusz modern, teljesen elektromos újragondolása, amelyet először 2017-ben láthattunk koncepcióként, majd 2022-től jelent meg az utakon. A Volkswagen MEB elektromos platformjára épülő, áruszállító változatban is kapható jármű a kezdetektől úgy készült, hogy egyszer majd önvezetőként kell bizonyítson, akár egy bérelhető flotta részeként.
A MOIA mostani újdonsága jókora mérföldkőnek tűnik: ez az első olyan sorozatgyártásra kész Volkswagen, amelyet teljesen önvezető közlekedésre és mobilitási szolgáltatási célokra terveztek. A MOIA közlése szerint az ID.Buzz AD (az utóbbi két betű az „Autonomous Driving” kifejezést takarja), a Volkswagen Csoport fejlett szenzor- és szoftvermegoldásait használja, képes 360 fokos környezetfelismerésre, és városi környezetben is biztonságosan közlekedik emberi beavatkozás nélkül. A jármű összesen 13 darab kamerával, 9 LiDARral és 5 radarral van felszerelve, és megfelel a 4-es szintű önvezetés feltételeinek: ennél a lépcsőfoknál az a legnagyobb ugrás a korábbiakhoz képest, hogy már nincs szükség arra, hogy a sofőr probléma esetén beavatkozzon, ugyanis a jármű egyedül is biztonságos tudja kezelni a különböző vészhelyzeteket.
A megnövelt tengelytávolságú és emelt tetővonalú ID.Buzz AD műszaki részleteiből (pl. hajtáslánc, akkumulátor) még keveset hozott nyilvánosságra a cég, de az már látszik, hogy az innovatív verzió egyik legfőbb hátránya a szériaváltozathoz képest, hogy mindössze 2+2 ülés kapott benne helyet – míg a „sima” ID.Buzzból egy ideje 5 mellett 7 személyes kivitel is elérhető. Cserébe az anyósülés helyén egy meglehetősen nagy kapacitású tárolóhelyet alakítottak ki az utasok csomagjai számára.
A fejlesztők ígérete alapján a fenntarthatóságot is fókuszba helyező jármű már jövőre „élesben” felbukkanhat Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. A kérdés már csak az, ez lesz-e az a modell és technológia, amely elhozza a hosszú ideje várt áttörést az utóbbi évek (lassan évtizedek) egyik legnagyobb autóipari ígérete, azaz az önvezetés területén.