Az elektromos járművek elleni egyik leggyakoribb érv az egyelőre meglehetősen foghíjas töltőhálózat, ami egész napos használat, illetve hosszabb utak esetén megnehezítheti a tulajdonosok dolgát. Ezt a helyzetet akarják egy csapásra, ha nem is teljesen megoldani, de jelentősen könnyíteni Németországban, ahol a kormányfő friss bejelentése alapján rövidesen kötelezővé teszik az üzemanyagtöltő állomások nagy része számára a villanyautó-töltők telepítését. Az Automeister szervizhálózat aktuális bejegyezésében e téma hátterét igyekszünk körbejárni.
Bár a Münchenben rendezett nemzetközi autóipari kiállításra (IAA Mobility) kis túlzással a világ összes gyártója nagy durranásokkal készült, Olaf Scholz mégis gyorsan „ellopta a showt” a márkák elől: a német kancellár az esemény hivatalos megnyitóján közölte, a villanyautózás infrastrukturális hátterének fejlesztése érdekében heteken belül megszületik egy új törvény, amely a benzinkutak 80%-a számára előírná legalább 150 kW-os gyorstöltők üzemeltetését.
Az interneten fellelhető adatok szerint Németországban jelenleg nagyjából 90 ezer nyilvános elektromos töltőpont üzemel, ezen kell osztozzon az ez idő tájt 1,2 milliósra becsült villanyautó-állomány. Az üzemanyagtöltő állomások számát pedig 14 500 környékére teszik, vagyis arányaiban azért nem hozna akkora bővülést az új szabály – persze egy helyszínen akár több oszlop felszerelésére is sor kerülhetne. A benzinkúthálózat bevonása a földrajzi lefedettség terén hozhatna jókora előrelépést, vagyis az elektromos járművek sofőrjei hasonlóképpen tervezhetnék meg útjaikat, megállóikat, mint azt ma a belsőégésű motorral ellátott kocsik vezetői teszik.
Más kérdés, hogy a sűrűbb töltőpontok még nem oldanák meg a villanyautózással szembeni másik aggályt, vagyis a benzines és dízeles modellekhez képesti hosszabb „tankolási” időt. A kancellár által említett 150 kW-os gyorstöltőkkel a technológia mostani állása szerint – természetesen számos tényezőtől függően – átlagosan nagyjából 15-25 perc alatt lehet 10-ről 80%-ra tölteni az akkumulátorokat, ami többnyire már elegendő plusz hatótávot biztosít.
A téma persze számos kérdést felvet (a már a piacon lévő, villanyautó-töltőket üzemeltető cégek például biztosan felbolydultak a bejelentés hallatán), de hozzá kell tenni, hogy a benzinkutak számára mindez akár egy hasznos lépés is lehet hosszútávon, főleg, ha a „hagyományos” járművek 2035-re tervezett tilalmára gondolunk.
A hír kapcsán több szakértő is megjegyezte, ezzel Németország lesz az első európai állam, ahol hasonló intézkedést vezetnek be – de szinte biztos, hogy nem az utolsó. A projekt fogadtatását és leendő eredményeit bizonyára árgus szemekkel figyelik kontinensszerte, és könnyen lehet, hogy a belátható jövőben más uniós államok is erre az útra lépnek majd.