Új autós magassági világcsúcsot állított fel a minap a Porsche: a többszörös Le Mans-i győztes Romain Dumas egy erősen átalakított 911 Carrera 4S volánja mögött 6734 méterrel a tengerszint fölé jutott az Andokban. A nem akármilyen kísérlet önmagában is izgalmas, ráadásul a kocsi több olyan technológiai különlegességgel volt felvértezve, amelyek a jövőben a közúti járműveknél is elterjedtté válhatnak. Az Automeister szervizhálózat mostani írásában a rekorddöntés körülményei mellett ezekre is kitérünk.
A világ legmagasabb vulkánja, a Chile és Argentína határán húzódó Ojos del Salado („Sós Szemek”) régóta vonzza az extrém autósokat, ugyanis körülbelül 6000 méteres magasságig nagyjából „járhatónak mondható” utak vezetnek fel rá – és csak azt követően kezdődik az igazán embert (és gépet) próbáló kihívás. A kéthetes expedíció legvégén Dumas-éknak a mifelénk megszokotthoz képest fele olyan sűrű levegő és mínusz 20 fokos hideg közepette kellett egyre feljebb „kapaszkodniuk”.
A német gyártó beszámolója szerint a chilei oldalon zajló „mászásnak” két 911-es vágott neki, melyek közül végül a könnyebb és agilisabb, „Edith” névre keresztelt példány jutott magasabbra. Az erős off-road csomaggal ellátott Porschéban a Carrera 4S-ek gyári erőforrása, egy 3.0 literes, hathengeres, 443 lóerős boxermotor teljesített szolgálatot, amelyet szintetikus üzemanyag hajtott.
Utóbbi választás természetesen nem véletlen, hiszen a Porsche éppen Chilében hozott létre eFuel üzemet, nem titkoltan azért, mert – a villanyautók mellett – ebben a megoldásban látják a járműgyártás jövőjét. Mint ismert, az uniós törvényhozók végül úgy enyhítettek a belsőégésű motorok közelgő tilalmán, hogy a karbonsemleges üzemanyaggal működő változatok 2035 után is értékesíthetőek lesznek. A mostani akciót tehát egyfajta hatásos bizonyítéknak is szánták arra, hogy az általuk fejlesztett, szélenergia segítségével vízből és szén-dioxidból előállított e-üzemanyag a legkeményebb időjárási- és „útviszonyok” közt is megállja a helyét.
A másik műszaki „csemege” az úgynevezett „steer by wire” technológia, amely a kormány és a kerekek közti „hagyományos”, mechanikus, illetve hidraulikus kapcsolatot helyettesíti elektronikus alkatrészekkel és jelekkel. A precíz visszajelzéseket garantáló technológia (amellyel több nagy járműipari és az ágazatba beszállító óriásvállalat is kísérletezik) az egyenetlen, gyakran extrém meredek talajon is lehetővé tette, hogy Dumas pontosan oda irányítsa a Porschét, ahol biztonságosnak ítélte a továbbhaladást.
A terepre hangolt 911 Carrera 4S végül pontosan 40 métert javított a korábbi rekordon, amit 2020 óta egy Mercedes-Benz Unimog tartott 6694 méterrel. Ezzel együtt nem jelenthetjük ki, hogy a történet teljesen lezárult, hiszen a szóban forgó vulkán 6893 méter magas, azaz a Porschénak – és a potenciális riválisoknak – még ezen a helyszínen is maradt bő 150 méternyi tere a további erődemonstrációra.