Itt az új „hungarikum”: tovább zsugorodik az újautós piac
2024. január 11. írta: autonet

Itt az új „hungarikum”: tovább zsugorodik az újautós piac

Szakértők tavaly ilyenkor 10%-os csökkenést vártak a magyarországi újautó-piacon – ehhez képest már-már örömtelinek tűnik, hogy a napokban megjelent összesítések alapján végül az eggyel korábbi esztendőhöz képest „csak” mintegy 3,5%-os visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az iparág 2023-ban. Az eredmény ezzel együtt nem túl biztató, főleg, hogy az Európai Unióban immár egyedül hazánkban csökkennek éves alapon a személygépjármű-eladások. A szabadidő-autók térhódítását illetően viszont itthon is érvényesülnek az EU-s trendek – nem úgy, mint az elektromos kocsik esetén. A részleteket az Auto Check Center szervizhálózat idei első bejegyzésében vesszük górcső alá.

eves_eladasi_statisztikak_1.jpgeves_eladasi_statisztikak_1.jpg

A Datahouse frissen közölt statisztikái alapján a mögöttünk hagyott évben 107 720 darab új autót értékesítettek Magyarországon, ami nagyjából 4 ezer példánnyal marad el a 2022-es adattól. Mindez azt jelenti, hogy a volumen zsinórban negyedik éve csökken: a koronavírus-járvány által (idehaza) még nem érintett 2019-es esztendőhöz (kb. 162 ezer) képest mostanra kétharmadukra estek vissza a hazai újautó-eladások.

A fentivel párhuzamosan a Magyarországon használtan forgalomba helyezett (azaz külföldről importált) személyautók száma is visszaesett (méghozzá több mint 16%-kal, 105 667-re), így jelenleg a két mutató lényegében fej fej mellett áll. Tekintve, hogy a teljes, nagyjából 4 milliós állományhoz képest az új járművek aránya továbbra is nagyon alacsony (a határokon túlról pedig jellemzően 10 év feletti kocsik kerülnek ide), valószínű, hogy a magyar gépjárműpark KSH által 2022-ben 15,4 évre becsült átlagéletkora tavaly még tovább emelkedett.

A tendenciával szembemenve a villanyautók eladási számai azért nőttek (több mint 23%-kal, 5807-re), azonban arányuk még így is alig haladja meg az 5%-ot a 2023-ban értékesített személygépkocsik körében. Ilyen téren jócskán le vagyunk maradva a kontinens legtöbb országától: az uniós átlag 16% környékén van, de akadnak államok (elsősorban a Skandináv-régióban), ahol a forgalomba hozott új autók legalább 50%-a tisztán elektromos.

Ahogy fentebb már utaltunk rá, egy szempontból azért mégiscsak „hozza az átlagot” hazánk, ez pedig a SUV-ok népszerűsége. Az adatok alapján tavaly csaknem minden második itthon értékesített új autó a „divatterepjárók” szegmensébe tartozott (49,5%). Ez szinte tökéletesen megfelel a tágabb környezetünkben látható folyamatoknak, hiszen Európában épp tavaly érték el az 50%-os részesedést az új szabadidő-autók.

Ami a 2024-es prognózisokat illeti, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idén is csak stagnálásra számít a piacon, viszont meglátásuk szerint az elektromos autók eladási számai egy újabb mintegy 30%-os növekedés után elérhetik az évi 7500 darabot.

Képünk illusztráció. Forrás: Wikimedia Commons

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr2718300567
süti beállítások módosítása