Jókora mérföldkőhöz értek az elektromos üzemű járművek Magyarország: a Belügyminisztérium frissen összesített adatai szerint a hazai zöld rendszámos autók száma idén júniusban átlépte a 100 ezer darabot. Egy közelmúltbeli hír szerint azonban még az is előfordulhat, hogy rövidesen visszaesik a zöld rendszámos kocsik mennyisége, hogy aztán később újra meghaladja az említett határt. A témával kapcsolatos aktualitásokat igyekeztünk összefoglalni az Auto Check Center mostani bejegyzésében.
Azok után, hogy már májusig mintegy 99 ezer gépkocsi kapott zöld rendszámot első belföldi forgalomba helyezésekor, nem volt meglepő, hogy a mögöttünk hagyott hónapban sikerült elérni a hat számjegyű volument. Júniusban egész pontosan 2881 autó kapta meg újonnan ezt a jogosultságot, ezzel a környezetkímélő járművek száma idehaza 101 840-re nőtt. Éves alapon egyébként nagyjából 37%-os növekedésről beszélhetünk, hiszen 2023 júniusáig még csak 74,5 ezer zöld rendszámot adtak ki a hatóságok.
A dinamikus bővülés ellenére a villanyautók összességben azért még mindig messze vannak a hatalomátvételtől itthon: a KSH statisztikáit alapul véve jelenleg kb. 4,2 milliósra tehető a magyar személygépkocsi-állomány, vagyis a zöld rendszámosok aránya jelenleg 2,5% környékén van. Ráadásul a bő 100 ezer környezetkímélő járműből is mindössze 59 ezer a teljesen elektromos, a fennmaradó 42 ezer pedig belsőégésű motorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemmódban is haladni képes hibrid.
Egy nemrég napvilágot látott kormányrendelet-tervezet szerint viszont idén szeptember 1-től ez utóbbi csoport tagjai már nem kaphatnának zöld rendszámot, sőt, a plug-in hibridekre már kiadott zöld rendszámokat is le kellene cserélni hagyományosra legkésőbb 2026. november végéig. A lépés hosszú ideje, lényegében már a rendszer 2015-ös bevezetése óta kilátásban volt, a döntéshozók pedig a jelek szerint most határoztak úgy, hogy a zöld rendszámmal járó kedvezményeket a jövőben kizárólag a zéróemissziós (tisztán elektromos vagy hidrogénhajtású, melyből ez idő tájt 8 db van Magyarországon) járművek részére tartják fenn.
A szigorítás tehát azt jelenti, hogy a közeljövőben „egyszerre fog nőni és csökkeni” a zöld rendszámok mennyisége idehaza. A tendenciákat nézve valószínűbb, hogy az összmérleg pozitív marad, azaz ősztől várhatóan valamivel több 100%-ban elektromos kocsit helyezhetnek majd forgalomba itthon, mint amennyi plug-in hibridről ezzel párhuzamosan lekerül a zöld rendszám. Ám nem teljesen kizárt, hogy átmenetileg visszaesik a 100 ezres küszöb alá a számuk – mi pedig akkor újra írhatunk itt egy cikket „Átlépte az álomhatárt itthon a zöld rendszámos autók száma” címmel.
Illusztrációnk forrása: Wikimedia Commons