Elárasztják a világot a kínai autók
2023. május 24. írta: autonet

Elárasztják a világot a kínai autók

Itt, az Automeister szervizhálózat hírei között is esett már szó a kínai autógyártók előretöréséről, ez a megállíthatatlannak tűnő folyamat pedig most újabb mérföldkőhöz ért. Nemzetközi sajtóhírek szerint ugyanis a nemrégiben összesített, 2023 első negyedévére vonatkozó adatok alapján – Japánt megelőzve – immár Kína a világ elsőszámú gépkocsiexportőre. Más kérdés, hogy a magas darabszámok ellenére a bevételeket illetően még van hova fejlődni az ottani vállalatoknak, ami jól jelzi, hogy a világ fejlettebb felén azért még akadnak némi fenntartások az 1,4 milliárd lakosú ország termékeivel.

kina_top_export_1.jpg

Kína már 2009 óta a világ legnagyobb újautós-piacának számít, a globális értékesítési ranglistákon azonban csak lassan lépkedtek előre az ottani cégek, vagy ha úgy tetszik, nehezen tudtak kilépni a világszerte már évtizedek óta „bejáratott” japán és később dél-koreai márkák árnyékából. Ahhoz, hogy ez ma már nagyrészt a múlt, nagyban hozzájárult az elektromos kocsik nemzetközi térnyerése (a jelenlegi kínai járműexport 40%-át villanyautók teszik ki), de a kínaiak kezére játszott az európai szankciók miatt feléjük forduló orosz piac is.

A mostani előzés tulajdonképpen már a tavalyi adatokból borítékolható volt, 2022-ben ugyanis Kína Németországot megelőzve fellépett a képzeletbeli dobogó második fokára, és nagyon megközelített Japánt is. Az idei első három hónapban aztán a kínai autóexport éves alapon 58%-kal nőtt, ami elég is volt a mindössze 6%-ot előrelépő japánok trónról való letaszításához.

Ahogy fentebb már utaltunk rá, az újdonsült éllovas egyelőre csak a volumeneket illetően örülhet az első helynek. Az interneten fellelhető statisztikák szerint például Kína már 2021-ben is a világ 4. legnagyobb járműexportőre volt (Japán és Németország mellett akkor még Dél-Korea is előtte járt), azonban ha az összes külföldre eladott kocsi értékét nézzük, akkor csupán a 12. helyen állt – még Szlovákiától és Csehországtól is lemaradva. A helyzet azóta minden bizonnyal ilyen téren is változott, ám az még biztosan időbe telik, amíg a járműveiért hatszor akkora bevételt realizáló német autógyárakat utolérik.

Ez utóbbi gondolatmenet rávilágít arra, hogy a kínai kocsik legfőbb felvevő piacait ma még a fejlődő világban kell keresni. Árulkodó jel azonban, hogy a legfrissebb elemzések szerint a top 3 exportcélpontban már Belgium is benne van, vagyis úgy fest, előbb vagy utóbb (alighanem inkább előbb) Európa legmódosabb államaiban is gyakori látványt nyújtanak majd az utakon a Kínából érkező járművek – még ha azok esetleg a Tesla sanghaji gigagyárából kikerülő Model 3-asok is lesznek.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr7118131114
süti beállítások módosítása