Javában zajlik a világ egyik legjelentősebb járműipari rendezvénye, a Müncheni (korábban Frankfurti) Autószalon, amely a beszámolók szerint a kínai márkák minden eddiginél erősebb jelenlététől hangos. Az ázsiai országból nem kevesebb mint 70 vállalat vesz részt az eseményen, amelynél csak a házigazda németek delegációja népesebb – sőt, ha csak a kiállító autógyártók számát nézzük, a kínaiak túl is tesznek a vendéglátókon. A korábbi évekhez képest újdonság, hogy az ottani cégek többsége luxus villanyautót hozott az európai közönség elé – melyek közül az Avatr 12 premierje váltotta ki az egyik legnagyobb visszhangot. Erről a modellről is szó lesz az Auto Check Center szervizhálózat mostani cikkében.
A statisztikák szerint Kína a 2023-as év első felében 2 milliónál is több járművet értékesített külföldre, ezzel Japánt is megelőzve a világ elsőszámú autóipari exportőre lett. A prognózisok alapján az esztendő végére az 5 millió példány is összejöhet, a jövőben pedig még dinamikusabb növekedést várnak a szakértők. A felfutáshoz persze szükség van az európai piacra is, nem véletlen, hogy a most még talán nem mindenkinek ismerős BYD, Nio, Seres, Xpeng vagy Avatr mind-mind saját standdal és több újdonsággal érkezett Münchenbe.
Hiányzott viszont a legutóbbi alkalommal a rendkívül olcsó modelljeivel fókuszba kerülő Great Wall Motors, ami meglehetősen sokatmondó. Egyre inkább úgy fest ugyanis, hogy a kínai cégek a mi földrészünkön a luxusszegmensben látják a legnagyobb fantáziát. Ettől függetlenül az árelőny így is a kezükre játszhat, főleg, hogy egyre több országban mérséklik vagy szüntetik meg a villanyautókra vonatkozó kedvezményeket. Valóban sikeresek azonban csak akkor lehetnek, ha emellé vonzó designt és műszaki tartalmat is tudnak kínálni.
A következő próbálkozó, aki kísérletet tesz erre, az a most leleplezett Avatr 12 (amelyet a gyártó elmondása alapján nem „tizenkettőnek”, hanem „egy-kettőnek” kell olvasni), egy tisztán elektromos, négyajtós kupé. Az 5,02 méteres, 2 méter széles és 1,46 méter magas kocsi egyik érdekessége a hátsó ablak hiánya (ezt a megoldást láttuk már a Polestar 5-nél is), melyet egy hátul elhelyezett, a képét élőben a digitális „visszapillantó tükörre” továbbító kamera helyettesít.
Az Avatr 12 szimpla motoros, hátsókerék-meghajtású változata 313, a dupla motoros, összkerekes variáns pedig 578 lóerős teljesítményre képes. Az egységes, 94.5 kWh-s akkucsomaggal kiviteltől függően 650-700 kilométer tehető meg egyetlen feltöltéssel, ami még akkor is egész versenyképesnek tűnik, ha az általában kissé „nagyvonalúbb” kínai szabvány (CLTC) szerint került megállapításra.
Az európai babérokra törő újdonság ára nemzetközi médiaértesülések szerint – hasonlóan egyébként a szintén Münchenben debütált BYD Seal U nevű SUV-hoz – 45 ezer euró, azaz átszámítva 16,7 millió forint környékéről startol.