Több mint két évtizede annak, hogy az itteni fénykorát a ’80-as, ’90-es években élő Daihatsu kivonult Európából, sokan azonban ma is jóleső nosztalgiával gondolnak vissza az olyan modelljeikre, mint a Charade, az Applause vagy épp a Feroza és Terios terepjárók. A mára teljes egészében a Toyota alá tartozó, Japánban továbbra is kedvelt márka a közelmúltban impozáns célokat fogalmazott meg a világpiacok meghódítását illetően – a minap pedig be is mutattak 5 új, meglehetősen ígéretes koncepcióautót. Ezekre is kitérünk az Automeister szervizhálózat aktuális bejegyzésében.
A Daihatsu története egészen 1907-ig nyúlik vissza, de az eleinte háromkerekű motorkerékpárokról ismert vállalat csak 1951-ben rukkolt elő első gépkocsijával, az ugyancsak 3 kerekű Bee-vel. Alig egy évtizeddel később, legelső japán gyártóként, már Európába is importáltak autókat. Itteni úttörő modelljük, a Compagno sikere szakértők szerint nagyban hozzájárult ahhoz, hogy rövidesen a szigetország más képviselői (kezdve a Daihatsuban fokozatosan egyre nagyobb tulajdonrészt szerző Toyotával) is szerencsét próbáltak errefelé – mint tudjuk, nagy sikerrel.
Az elmúlt időszakban a brand jelenléte lényegében hazájára, valamint néhány délkelet-ázsiai államra korlátozódott, ahol is főként az arrafelé kimagaslóan népszerű kei car szegmensben érdekeltek. Nos, a „szupermini” kategóriától a jövőben sem szakadnának el nagyon, azonban földrajzi értelemben nagy kitörésre készülnek: a néhány éve bemutatott DNGA platformra a tervek szerint 2025-ig 21 új autójuk érkezik majd, melyeket világszerte 90 országban akarják értékesíteni, összesen évi 2,5 millió példányban (ez több mint kétszerese a jelenlegi volumenjüknek).
Ennek a folyamatnak lehetnek a következő nagy lépései azok a járművek, melyekből most a közelgő Japan Mobility Show-ra hangolva adtak némi ízelítőt. Az 5 újdonság közt akad 2, elsősorban kereskedelmi célokra szánt „kei truck”, valamint egy már-már megmosolyogtatóan kicsi, mindössze 2,99 méter „hosszú” dobozos autó. Egy fokkal érdekesebb lehet az Osanpo (jelentése japánul „sétálni”) nevű, 3,4 méteres mini-roadster, amely az előző 3 társához hasonlóan tisztán elektromos meghajtású.
A „kakukktojás” az 1.3 literes benzinmotorral ellátott Vision Copen (képünkön), amely egy már 20 esztendeje gyártott típus „újragondolt” változata. A nyitott tetős kocsi a maga 3,83 méteres hosszával felfelé lóg ki a kei car szegmensből – hogy mást ne mondjunk, a műfaj egyik etalonjának tartott Mazda MX-5 Miata aktuális generációja is csak alig néhány centiméterrel nyúlik túl rajta. A sportos kétüléses formaterve azonnal elnyerte sokak tetszését (mindezt ráadásul úgy, hogy a Daihatsu elmondása szerint a design helyett a funkcionalitásra helyezték a hangsúlyt), éppen ezért rengetegen elkezdtek reménykedni abban, hogy az ő lakhelyük is benne lesz abban a 90 országban, ahová a cég a jövőben el kívánja juttatni jövőbeli modelljeit, köztük remélhetőleg az új Copent.