Miközben az első magyar hiperautóra, a 2021-ben beharangozott Kincsem Hyper-GT-re egyelőre várni kell, a régió egy másik országában épp most készültek el az úttörő szuperkocsijukkal. A Praga Bohema egy kereken 1 tonnás, közúton is használható, kétajtós kupé, amellyel a csaknem 120 éves cseh gyártó új fejezetet készül nyitni történetében. A CarXpert szervizhálózat mostani cikkének fókuszában a továbbfejlesztett Nissan GT-R motorral ellátott jármű áll majd.
Senki ne érezze kellemetlenül magát amiatt, ha még nem hallott a Praga márkáról, mert bár a céget 1907-ben alapították (vagyis a Škodánál is csaknem 20 esztendővel idősebb), a II. világháború után a vállalat csaknem 7 évtizedre eltűnt a színről, hogy aztán a 2010-es években kisebb szériákban induló versenyautókkal térjen vissza. A minap az első vásárló által átvett Bohema pedig már olyan „termék”, amire az egész világon felkaphatják a fejüket.
A gyártó elmondása alapján a hatsebességes, szekvenciális kézi váltóval felszerelt, könnyűsúlyú Bohema a versenyautók és az utcai szupersportkocsik közti űrt hivatott betölteni. Más kérdés, hogy mire a több éven át tartó fejlesztés a végére ért, mások is megjelentek ebben a szegmensben, elég csak például az Aston Martin Valkyrie-re gondolni.
A Praga illetékesei kezdetben az Audi R8-ból ismert V10-es erőforrás köré akarták építeni az autót, ám végül megbízhatósági és – a korszellemre gondolva nem meglepő módon – emissziós szempontok miatt a már említett módon a Nissan 3.8 literes, ikerturbós V6-osára esett a választásuk. A motort a brit Litchfield Engineering mérnökei vették kezelésbe, akiknek végül 710 lóerős teljesítményt és 725 Nm-es maximális nyomatékot sikerült kipréselni belőle.
Nyugodtan mondhatjuk, a hiperautók világában ezek az adatok ma már nem mennek csodaszámba – bár a kizárólag belsőégésű erőforrással felvértezett modellek körében azért figyelemre méltóak. A Praga azonban eleve leszögezte, hogy sem a „lóerőháborúba”, sem a sebességi rekordok hajszolásába nem kíván beszállni (nem mintha a kb. 320 km/h-s csúcstempó miatt reálisan bárkinek panaszkodnia kéne), helyette a Bohema a vezetési élményről szól, amire egyebek mellett a kocsi fejlesztésében részt vevő egykori F1-pilóta, Romain Grosjean neve lehet a garancia. A kétüléses kupé ennek megfelelően kiemelkedő aerodinamikai mutatókat tudhat magáénak, ami abból a szempontból nem előzmény nélküli a brand életében, hogy az 1934-es Super Piccolo nevű autójuk a kora egyik legáramvonalasabb járműve volt.
A szerencsés első vevőről csak annyit tudni, hogy Hollandiában él, és a „Mikulás hozta el” számára saját példányát. A Praga Bohemából a tervek szerint összesen 84 darab készül, melyek egyenként 1,43 millió euróba, azaz átszámítva mintegy 590 millió forintba kerülnek. Aki még nem szánta rá magát a beruházásra, annak némi sorban állásra kell számítania, a vállalat közlése alapján ugyanis mindössze évi 20 kocsi gördül majd le a futószalagról.