A Tesla Model Y lett a világ legkapósabb kocsija
2024. január 31. írta: autonet

A Tesla Model Y lett a világ legkapósabb kocsija

Néhányan már arra is felkapták a fejüket, amikor nemrég kiderült, hogy a mögöttünk hagyott 2023-as évben a Tesla Model Y volt a legkelendőbb új autó Európában. Mindezt azért még többé-kevésbé el lehetett intézni annyival, hogy a mi kontinensünkön a szigorodó környezetvédelmi szabályok vagy épp a különböző központi ösztönzők miatt könnyebb dolguk van az elektromos kocsiknak. De akkor mit szóljunk ahhoz, hogy a JATO Dynamics friss összesítése szerint nemcsak Európában, hanem az egész világon a kaliforniai vállalat kompakt villany-SUV-ja kelt el a legtöbb példányban tavaly? Az Automeister szervizhálózat mostani cikkében a forradalmi „előzés” hátterét igyekszünk körbejárni.

tesla_model_y_globalis_elso_1.jpg

Mostanra befutottak az előző teljes esztendőre vonatkozó adatok a legfontosabb autós piacokról, ezek alapján pedig a Tesla Model Y-ból nem kevesebb mint 1,23 millió darabot értékesítettek újonnan 12 hónap alatt, ami 2022-hez képest 64%-os növekedést jelent. Nem mellesleg, ezzel a 2020-ban debütált kocsi az élre ugrott a globális eladási listákon. Talán mondani sem kell, villanyautóval először fordult elő ilyen a statisztikák készítése óta.

A Tesla legnépszerűbb modelljét az európai mellett főként a kínai vásárlók repítették a csúcsra, ami azért is „ironikus”, mert a cég első embere, Elon Musk épp a napokban panaszkodott arra, hogy a rohamléptekben terjeszkedő kínai autógyártók rövidesen ellehetetleníthetik a többi márkát. Ezek szerint azonban a Tesla azért tudott némi sikert elérni a nagy riválisok hazájában is.

A diadal titka a hírnév mellett alighanem abban (is) keresendő, hogy a brand az utóbbi időben több lépcsőben is csökkentette árait: a szóban forgó Model Y alapváltozata pl. a korábbi, 20 millió feletti összeg helyet jelenleg már nagyjából 17 millió forintért elérhető idehaza, de akad olyan kivitel is, amelynek ára másfél év alatt egyharmadával lett alacsonyabb. Nem véletlen, hogy a nemzetközi eredmények kapcsán a JATO szakértője is megjegyezte: a Tesla zászlóshajója ez idő tájt Németországban vagy épp az USA-ban kb. 20%-kal olcsóbb, mint egy átlagos villanyautó.

A Model Y-on kívül még két modell lépte át tavaly az egymilliós értékesítési határt, méghozzá az előző éveket uraló 2 Toyota: RAV4-ből 1,07, Corollából pedig 1,01 millió db kelt el a világon 2023-ban. Ha pedig csak Európát vesszük górcső alá, a Model Y a Dacia Sanderót, a Peugeot 208-ast és a Volkswagen T-Rocot maga mögé utasítva „gurult” fel a dobogó tetejére.

A fentiek tükrében azt gondolhatnánk, hogy a 2023-as esztendő elhozta a villanyautók teljes áttörését, azonban a kép ennél árnyaltabb. Még a technológia adaptálásában élen járó Európában is „csak” 14,6%-os volt a teljesen elektromos járművek részesedése a teljes 2023-as újautó-tortából. Ez ugyan meghaladja a dízeles kocsik mutatóját (13,6), de a legnépszerűbb választás még mindig a benzines technológia 35,3%-kal. Innen nézve tehát úgy tűnik, a Tesla Model Y elsősége inkább csak a „kivétel”, mint a „szabály” – legalább is egyelőre.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr5918315629
süti beállítások módosítása