Megkímélt állapotú, kultikus Porsche „diszkontáron”
2024. július 18. írta: autonet

Megkímélt állapotú, kultikus Porsche „diszkontáron”

A napokban egy holland autókereskedés weboldalán átszámítva csaknem egymilliárd forintos áron bukkant fel egy 37 éves autó, amely ez idáig mindösszesen 991 kilométert futott. Ennek fényében nem nehéz kitalálni, hogy egy igazi ritkaságról, jelesül egy Porsche 959-esről van szó. Ez a nem mindennapi „vételi lehetőség” jó apropót szolgáltat arra, hogy a CarXpert szervizhálózat aktuális cikkében felelevenítsük a különleges és több szempontból is jelentős típus történetét.

porsche_959_elado_1.jpg

Az 1986-ban született Porsche 959-est eredetileg B-csoportos raliautónak szánta a stuttgarti cég, de mivel az FIA akkori szabályai előírták, hogy a bajnokságba csak olyan kocsival lehet nevezni, aminek van legalább 200, utcai forgalomban is legálisan használható példánya, „nagy duzzogva” legyártottak belőle mintegy 300 darab rendszámos változatot. Ironikus módon aztán mire sikerült teljesíteni az alapfeltételt, a B-csoportos kocsikat száműzték a futamokról – a 959-es így a közutakon írt történelmet.

porsche_959_elado_4.jpg

Kezdve azzal, hogy debütálásakor a Guinness Rekordok Könyve által is elismert módon a világ leggyorsabb utcai autója lett a maga 317 km/h-s végsebességével, ami egyes, speciális variánsoknál a 330 km/h-t is meghaladta. Ehhez többek közt egy 2,8 literes, ikerturbós, hathengeres motor kellett, amely 450 lóerős teljesítményre és 500 Nm-es maximális nyomatékra volt képes. A nagyjából másfél tonnás jármű ennek köszönhetően 3,7 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 km/h-ra, ami egy mai sportkocsinak is a becsületére válna, a maga idejében pedig ugyancsak világcsúcs volt. A 959-es a nagy teljesítményű kupék szegmensében akkor még ritkaságszámba menő módon összkerék-meghajtást kapott, ami később sztenderd megoldássá vált a Porsche sportautóinál, csakúgy, mint az itt alkalmazott ikerturbós rendszer.

porsche_959_elado_2.jpg

A típushoz kapcsolódik egy további érdekesség, ugyanis annak ellenére, hogy erősen limitált szériában készült, akadt több kifejezetten híres vevője, köztük a Microsoft-alapító Bill Gates. A sokáig a világ leggazdagabb emberének számító techvezér 1988-ban csapott le egy 959-es Porschéra, azonban pechjére a modell nem felelt meg az amerikai hatóságok szigorú kritériumainak, így nem helyezték forgalomba az USA-ban. A jármű 1999-ig egy raktárban porosodott (ami abból a szempontból még szerencsésnek is mondható, hogy a „betiltott” járműveket gyakran bezúzták), amikor is egy törvényi kiskapu révén – mint különleges kulturális jelentőségű kocsit, bemutatócéllal – Gates végre használatba vehette.

porsche_959_elado_3.jpg

Visszatérve a szóban forgó modellre, a hatsebességes kézi váltóval ellátott járműért 1987-ben 431 ezer német márkát fizetett ki első tulajdonosa, ami az inflációval is kalkulálva ma nagyjából 106 ezer eurós, azaz 41,5 millió forintos összegnek felel meg. Ehhez képest a Porsche Centrum Gelderland honlapján szereplő 2,5 millió eurós (kb. 978 millió forintos) mostani árcímke igencsak borsosnak tűnik – igaz, a kevesebb mint 1000 megtett kilométert nézve az ikonikus autó nyugodtan mondható újszerűnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr1618449455
süti beállítások módosítása