Az itthon eladott új autóknak már több mint a fele villanyosított
2023. május 10. írta: autonet

Az itthon eladott új autóknak már több mint a fele villanyosított

Ez idő tájt már megjelentek az idei esztendő első negyedévét összegző autós eladási statisztikák, amelyekből több érdekességet is ki lehet olvasni. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elemzése alapján például a kontinens járműipara mintha kezdene kilábalni a gödörből – igaz, Magyarországon még messze nem olyan látványos a javulás. Ami viszont hazánkban is megállíthatatlannak tűnő trend, az a (valamilyen mértékben) villanyosított modellek előretörése. Ennek részleteivel foglalkozunk az Auto Check Center szervizhálózatok legfrissebb írásában.

eladasi_adataok.jpg

AZ ACEA kutatása 27 európai uniós tagállam, továbbá az Egyesült Királyság, Svájc, Norvégia és Izland adatait vette górcső alá. Az érintett országokban 2023 januárja és márciusa között összesen 3,236 millió új személygépkocsit értékesítettek, ezt látva pedig fogalmazhatunk úgy is, hogy „van egy jó és egy rossz hírünk”.  A jó az, hogy a tavalyi esztendő azonos időszakához (2,755 millió) képest ez szemmel látható, 17,5%-os előrelépést jelent. A rossz azonban az, hogy még mindig meglehetősen messze vannak a koronavírus-járvány előtti számok: 2019 első 3 hónapjában mintegy 22%-kal több, 4,146 millió új autó talált gazdára ugyanezekben az államokban. Összességében tehát úgy fest, idő kell ahhoz, hogy a szektor végleg maga mögött hagyja az utóbbi időszak nehézségeit – ha egyáltalán ez bekövetkezik.

Az egyes országok mutatóit nézve természetesen óriási szórást látunk, méghozzá egy meglehetősen markáns Dél-Észak „törésvonal” mentén. Görögországban 50,6, Portugáliában 49,6, Spanyolországban pedig 44,5%-kal nőttek az eladások egy év alatt, miközben három skandináv államban csökkentést regisztráltak: Norvégiában 11,4, Svédországban 9,2, Finnországban pedig 3,5%-ost. Magyarország a rangsor gyengébbik feléhez tartozik: idehaza az idei első negyedévben 29,561 új autót helyeztek forgalomba, ami mindössze 3%-kal haladja meg a 2022-es vonatkozó adatot.

Hazánknál maradva a felmérés igazi újdonsága, hogy a tisztán elektromos, a plug-in hibrid és a normál hibrid járművek összesített aránya, ha kicsivel is, de átlépte az 50%-ot, vagyis idén január és március között több villanyosított új autó fogyott, mint benzines, dízeles és egyéb (főleg gázüzemű) együttvéve. A kategóriákat különbontva a sima hibridek vezetnek 40,7%-os aránnyal, őket a benzinesek (37,6%), a folyamatosan visszaszoruló dízelesek (10,6%), a teljesen elektromos járművek (5,6%) és a konnektoros hibridek (4,8%) követik.

Érdekességképpen megjegyezhetjük, hogy az ACEA elemzése kitért a márkák közti rangsorra is. Eszerint Európa legnépszerűbb brandje továbbra is a Volkswagen, amelyből a 31 vizsgált országban több mint 283 ezret adtak el. A VW mögé a Toyota (184 ezer) és a Peugeot (162 ezer) állhatott fel a képzeletbeli dobogóra, a top10-et pedig a Renault, a Mercedes, a Skoda, az Audi, a Dacia, a BMW és a Kia tették teljessé.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr2518120736
süti beállítások módosítása