Mi lesz veled, dízelmotor?
2023. augusztus 18. írta: autonet

Mi lesz veled, dízelmotor?

A nemrégiben közzétett hivatalos statisztikák szerint az Európai Unióban immár több tisztán elektromos új autót adnak el, mint dízelest – az új hibridek aránya pedig már több mint kétszerese a gázolajosokénak. Ahogy közeleg az Euro 7 norma kötelezővé válása, illetve a belsőégésű motorok tilalma, a tendencia várhatóan tovább gyorsul majd. Közben azért vannak olyan gyártók, például a Mazda, amelyek egyelőre kitartanak a dízeltechnológia mellett.  Az Automeister szervizhálózat legújabb írásában ezt az idehaza is sokakat érintő témát igyekszünk röviden körüljárni.

dizel_kerdojelek_1.png

Az Autógyártók Európai Szövetsége (ACEA) a közelmúltban ismertette a 2023 júniusára, valamint ezzel az idei év teljes első félévére vonatkozó személygépkocsiértékesítési számait, amelyek történelmi fordulatot mutattak. Egy újabb masszív visszaesés után ugyanis az uniós tagországokban az egy hónap alatt eladott új autóknak immár csak a 13,4%-a dízeles, részesedésüket pedig az adatgyűjtés történetében először meghaladták a továbbra is rohamos ütemben terjedő teljesen elektromos járművek (15,1%).

A zuhanás még érzékletesebb, ha hozzáfűzzük, hogy 2017-ben, azaz 6 esztendeje, még az EU új autóinak 44%-át dízel hajtotta, az arány pedig 2 éve is csaknem kétszer ekkora, kb. 25%-os volt. Az egykoron a benzines modellekhez képest kedvezőbb fogyasztás és alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt népszerűvé váló technológia térvesztése mögött főként a közelmúlt botrányai, valamint a szigorodó környezetvédelmi előírások állnak. Utóbbiak miatt a gyártók eleve kevesebb dízeles kocsit dobnak piacra, ami önmagában is visszafogja az eladási számokat.

Érdekesség, hogy a dízeltechnológia nem mindenütt van lejtmenetben, hiszen főként egyes közép- és kelet-európai országokban idén több fogyott belőlük, mint tavaly, de kisebb meglepetésre még Németországban is nőttek az eladásaik kb. 10%-kal. Magyarországon viszont az összeurópai trend érvényesül: júniusban éves alapon 16%-kal, a komplett idei első félévet nézve pedig mintegy 8%-kal kevesebb új dízelmeghajtású autót adtak el, mint tavaly.

Már a fentiekből is látszik, hogy bár az idő nem a dízelmotoroknak dolgozik, még Európában sem kell minden piacon temetni őket, és akkor a világ más (nem épp a szigorú szabályozásról híres) régióiról még nem is beszéltünk. Pontosan erre utalt egy a nemzetközi sajtóban megjelent, friss interjúban az idén bemutatott Mazda CX-90 SUV projektért felelős Mitsuru Wakiie is, aki úgy fogalmazott: „amíg van vevői igény a dízelekre, és a kibocsátási szabályok mellett is elő tudjuk állítani ezeket hatékonyan, addig továbbra is a kínálatunkban maradnak.” Ennek ékes bizonyítéka, hogy a vállalat újonnan kifejlesztett, 3.3 literes, hathengeres dízelerőforrása (képünkön) ott van a mostanság debütált CX-60 szabadidő-autójuk, illetve az említett CX-90 palettáján is.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr7718196223
süti beállítások módosítása