A közelmúltban volt némi ónos eső az országban, ami lényegében azonnal és rengeteg kisebb-nagyobb balesetet okozott. Ennek legalább három oka van. Az ónos eső lényegében összefüggő jégpáncélt jelent(het), amin nagyon nehéz vezetni. Ráadásul mifelénk a jelenség ritka, évente, ha egyszer előfordul, ahogy a havazás és a jeges utak sem túlságosan gyakoriak. A fenti kettő keresztmetszetében pedig ott az egyszeri magyar sofőr, aki nincs hozzászokva az autó kezeléséhez ilyen viszonyok között. A többség ilyenkor nem ül autóba, ha teheti ‒ ez a legbölcsebb ‒ a többiek meg kísértik a sorsot. Az Automeister szervizhálózat aktuális írásában megpróbálunk adni néhány tanácsot, miközben persze tudjuk, hogy kizárólag elméletben mindez szinte megtanulhatatlan.
- Ha konkrétan tudod, hogy jeges lesz az út, próbálj nem autóba ülni. A tömegközlekedés persze néha kényelmetlen, de legalább nem neked kell bajlódnod a problémákkal, és jellemzően mifelénk az egész nem tart tovább 1-2 napnál.
- Légy szerény! Ha csak nem szöges gumik vannak az autódon (mifelénk bírság jár érte), akkor hidd el, hogy egy tényleg csúszós felület kemény dió. Igen, még német összkerékhajtásos autóknak is. Nem arról beszélünk, hogy leesett egy kis hó, hanem arról, amikor tényleg ónos eső esik, vagy letaposott, jéggé vált havon kellene kanyarodni vagy megállni. A helyzetet külön bonyolítja, ha az út nem vízszintes. Talán közhelyesen hangzik, de az összkerékhajtás csak felfelé és kanyarban segít valamennyit. Lefelé szinte mindegy, miben ülsz, hiszen minden forgalomban lévő kocsit négykerékfékkel szerelnek, ma már ABS-szel is.
- A fékút vizes úton nagyjából kétszeres, jégen ez a szorzó 10-nél is több lehet. Ez azt jelentheti, hogy ugyanazt a fékutat, amihez szárazon szoktál, csak sokkal lassabb sebességnél tudod elérni. Igen, ez azt jelenti, hogy ha 50-nel mentél bele eddig egy szakaszba, akkor lehet, hogy a 20 is sok lesz. Normál téli gumiról beszélünk. Ha tényleg jég van, akkor jobb csak araszolni, olyan lassan, amennyire tudsz. A fékezés még így is problémás lehet. Lejtőre érve mindegy, milyen lassan mész, nem fogod tudni megállítani a kocsit, ha tényleg jeges az út, mert a saját tömege (manapság minden 1 tonna felett van, de a 2 sem ritka) el fogja vinni az első akadályig. Emelkedőn ugyanezen ok miatt nem fogsz tudni felmenni, ha tényleg jeges, összkerékkel sem. Ez eddig elég szomorúan hangzik, és tényleg az, és most jön a DE!
- Ha mindenképp el kell indulnod, vagy haza akarsz jutni nagyobb gond nélkül, válaszd a minél forgalmasabb utakat, főútvonalakat. Ezeket egyrészt sózzák, síkosságmentesítik, másrészt más autók talán már feltördelték rajta a bármit, amitől csúszott. Ha épp nem főútvonal mellett laksz/van dolgod, vállald be gyalog az utolsó métereket. A többségtől 5-10 perc gyaloglásra van valamilyen főbb útvonal, ahol még biztonságosan meg tud állni.
- Használj segédeszközöket! Hosszú azon megoldások listája, amelyek különböző mértékben, de visszaadják a kerekek elvesztett tapadását. A lehetőségek már néhány ezer forinttól indulnak. Ennyiért „hóláncspray-t”, vagy ún. textil hóláncokat lehet kapni, hívják hózokninak, abroncszokninak és sok más néven is. A megbízhatóbbak inkább 10 ezer Ft felett vannak, de egyszeri használatra jó lehet az olcsóbb is. Ilyet be lehet szerezni több tízezer forintért is, de ennyi pénzért már érdemesebb az egy-két szinttel komolyabb megoldások között keresgélni. Az egyszerűbbeket úgy kell feltenni a kerékre, mint egy hajhálót vagy úszósapkát, a komolyabbaknak van valamilyen feszítőjük is.
A következő lépcsőfokot a különböző hókengyelek jelentik. Ezeket is elég gyorsan rögzíthetjük a felnire, ez a köztes megoldás a „textil hólánc” és a rendes, acélból készült hólánc között. Nagyon sok különböző megoldás van, nem tudjuk mindet bemutatni, mindenki azt használja, ami neki egyszerűbb, szimpatikusabb és megfizethető.
Végül a tuti megoldás hóra-jégre, de még sárra is: a hólánc. A drágább változatok tartósabbak és könnyebb őket felrakni, de ha nem akarunk nagyüzemben havon vagy jégen járni, egy középkategóriás is megteszi, 10-15 ezer Ft-tól a csillagos égig választható. Fontos, hogy hosszában is legyenek rajta láncok, ne csak keresztben (Y vagy rombusz minta), és hogy legalább egyszer tegyük fel, mielőtt élesben szükség lenne rá. A hóláncokat kerékméretre gyártják, a kisebb nem megy fel, a nagy nem feszül meg rendesen, szóval erre is figyelni kell. „Síelős” országokban amúgy kötelező is.
A fenti megoldások mindegyikére igaz, hogy nem akkor kell feltenni, amikor már végleg elakadtunk, mert úgy már nehéz lesz vagy akár lehetetlen. Amikor csúszkálni kezdünk, álljunk félre, és úgy tegyük fel a bármit, ami a tapadásunkat javítja.
Képünk illusztráció. Forrás: Flickr