Nemrégiben az 5-10 éves használt autók megbízhatóságát vizsgálta Amerika egyik legismertebb fogyasztói portálja, a Consumer Reports, az eredmények mellett pedig az Auto Check Center szervizhálózatnál sem szeretnénk elmenni szó nélkül. Mielőtt legújabb cikkünkben sóhajtva elmerülnénk a közhelyek iszapjában, gyorsan hozzá kell tennünk, hogy amerikai modellekről van szó, amelyek vagy teljesen megegyeznek az Európában forgalmazottakkal vagy épp valamilyen mértékben különböznek, esetleg azonos néven teljesen más kocsik. Szintén megfigyelhető, hogy bizonyos nálunk elterjedt márkák, mint a Renault, Peugeot, Citroën, Opel, Suzuki, Škoda és mások egyáltalán nem szerepelnek a listában, mert „odaát” szinte nincs belőlük. Érdemes továbbá a rangsort némi fenntartással kezelni, mert pl. a (Dodge) RAM márkájú kisteherautók egy másik hasonló összevetésben épp a Toyota után következtek megbízhatóságban, míg itt a 22 helyet tudták „megcsípni”. Ugyanakkor márkánként nem egyetlen típust vizsgáltak, úgyhogy azért a tendenciákat valamennyire „ráhúzhatjuk” a magyar piacra is. Szintén meg kell jegyezni, hogy amíg itthon az autók átlagos életkora 15-16 év, addig itt 5-10 esztendős, vagyis kis túlzással újszerű kocsikról van szó.
A legszembetűnőbb a listában, hogy az első 5 pozícióban kizárólag japán gyártókat találunk ‒ és a 8-9. helyen is a távol-keleti szigetország márkái állnak. A top 10-be ezenkívül kizárólag a Buick (6.), a BMW (7.) és a Mercedes-Benz (10) tudott beférkőzni. Sajátos, hogy a nálunk nagyra tartott Volvo csak a 15. helyre futott be, illetve a mifelénk a néplélekben szinte japánosan megbízhatónak tartott Hyundai-Kia páros a 17. helyen végzett, holtversenyben egyébként a Chevrolet-val.
A következő, ami feltűnik, az a Toyota és másik márkája, a Lexus brutális főlénye, még a 3. helyezett Mazdához képest is (75 és 72 vs. 59 pont). Az, hogy a Lexus „2,5-szer megbízhatóbb”, mint a Dodge vagy a Tesla, nem akkora meglepetés, mert ugyan a Dodge márkáról nincsenek honi tapasztalatok, a Tesla innovatív látásmódja hagyományosan nem jár együtt a hibátlan működéssel. Épp ezért becsülendő különösen nagyra a Mazda 3. helye. A Toyota lényegében ugyanazt az egyébként legendásan jól sikerült, nagyon megbízható hibrid technológiát „reszeli”, finomítja évtizedek óta, és részben ennek köszönheti toronymagas győzelmét, a Mazda pedig a világ egyik leginnovatívabb gyártója, legalábbis azok közül, akik még hisznek a robbanómotorokban. Néhány évente „dob” valami kiemelkedően nagyot, és a jelek szerint ennek ellenére tud kimagaslóan megbízható lenni.
További gondolkodásra késztet, hogy az Európában hagyományosan egy polcon lévőnek gondolt 3 német luxusmárka, az Audi-BMW-Mercedes hármas mennyire eltérő helyezést ért el fiatal használtautóként. A BMW megbízhatósága 46 pontot és ezzel a 7. helyet érte el, míg a Mercedes 43 pontja a 10. pozícióra volt elég. Hozzájuk képest az Audi jóval hátrébb, 39 ponttal a 16. helyen végzett, egyébként egy ponttal és egy helyezéssel lemaradva a kínai tulajdonú Volvo mögött, és ugyanennyivel megelőzve a Hyundai-Kia párost.
Fontos persze hozzátenni, hogy a luxusautó nem attól luxus, hogy megbízható, hanem attól, hogy bármilyen erős lehet, és az extráknak, szolgáltatásoknak, anyaghasználatnak szinte nincs felső határa, tehát a belsejét ízlés és pénztárca függvényében luxusmódon alakíthatjuk ki. Akár ezzel is magyarázhatnánk, hogy az Audi fele annyi pontot kapott használt autói megbízhatóságára, mint a Lexus, ha a japán listavezető nem lenne ugyanolyan luxusmárka, mint a német rivális. Természetesen a két márka arculata egészen más. A Lexus is gyárt erős autókat, de az agresszív, tolakodó dominancia nem jellemző rá. Ilyen szempontból inkább a 43 pontos Mercedes riválisa lehetne, legalábbis újonnan, mert 5-10 évesen már láthatóan fényévekre van a csillagos márka előtt. Ugyanezt előadhatnánk a Toyota vonatkozásában is, amelyik viszont nem luxusautó, úgyhogy nagyjából minden más, a listán szereplő kocsinak konkurense.
A kérdés az, hogy a Toyoták valóban ennyivel jobbak, megbízhatóak használtan? A válasz nem egyértelmű, mondhatnánk, hogy igen is, meg nem is. A Toyota rengeteg, már említett hibridet adott el világszerte, és ez a konstrukció nemcsak valóban és legendásan megbízható, de még keveset is fogyaszt, ráadásul viszonylag dinamikus, ezért milliók barátkoztak meg az elmúlt 20 évben a hozzá tartozó, „bégetésnek” hívott, jellegzetes motorhanggal. Ez a megbízhatóság és eladott mennyiség aztán nagyon „felhúzza” a Toyota és a Lexus átlagát. Tapasztalataink szerint, ha csak a hagyományos, tehát benzines és dízelmotoros változatokat néznénk (nem lenne igazságos, hiszen tényleg sok és zseniális hibridet adtak és adnak el), a különbség kisebb volna. Jók a Toyota dízelek, vagyis inkább jók voltak, mert egy ideje alig kínálnak ilyet személyautókhoz, itthon pl. csak a Hiluxhoz elérhető. A benzineseik még jobbak, de talán nem ennyivel megbízhatóbbak használtan. Lehet, hogy úgyis az első helyen állna a két márka, de a különbség messze nem lenne ekkora egy Nissanhoz, Volkswagenhez vagy Hyundaihoz képest, egy Mazdához, Hondához viszonyítva pedig talán el is olvadna. A német luxusautók valóban nyűgösek tudnak lenni használtan, de ezek a nyűgök náluk is ritkán jelentkeznek 10 éves kor alatt. A Toyota tehát elsősorban a hibrid hajtásának köszönheti durva fölényét a listában, mi meg nekik a hibrid hajtásukat. Csak az a hang, azt tudnánk feledni…