A tisztán elektromos autók térhódítását látva – amely egyelőre azért a gyártók modellpalettáján gyorsabban zajlik, mint a járműeladások terén – egyre többen teszik fel a kérdést: mi lesz ebben az új villanykorszakban azokkal, akik a valódi vezetés élményét keresik? Nos, akiknek volt már szerencséjük beülni az idén debütált Cupra Born VZ-be, azok szerint a spanyol márka ferdehátújának legerősebb verziója a „jól kezelhető sportosságra” vágyóknak is elismerést csalhat az arcukra. Az év egyik legizgalmasabb újdonsága a napokban Magyarországon is elérhetővé vált, ennek apropóján az Automeister szervizhálózat legfrissebb bejegyzésében összegyűjtöttük, mit érdemes tudni a VW ID.3 izmos rokonáról.
A 2021 óta az utakon lévő Cupra Born kínálatába újonnan bekerülő VZ változat (a név sokatmondóan a spanyol „Veloz”, azaz gyors kifejezésből származik) a kulcsmutatókat illetően óriási ugrást hozott a típus eddigi csúcsmodelljéhez képest. Ennek legfőbb oka, hogy a Born VZ megkapta az alapjául szolgáló MEB platform fejlettebb, APP 550 nevű elektromotorját, amely elődjéhez (APP 310) képest azonos méret mellett biztosít jóval nagyobb teljesítményt.
Mindez a számok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy az idehaza is egyre gyakoribb látványt nyújtó brand egyik legifjabb kocsija 326 lóerőt és 545 Nm-es nyomatékot képes produkálni, ami a hivatalos mérések szerint 5,6 másodperces 0-100 km/h-s szintidőre elegendő. Nem mellesleg, a korábbi Cupra Bornok 160 km/h-ban limitált végsebesség helyett a VZ-vel akár 200 km/h-val is lehet repeszteni.
Talán nem volna magától értetődő, hogy egy deklaráltan a dinamizmusra kihegyezett variáns a hatótáv terén is előrelépést hoz, a VZ esetén azonban ez történt. A továbbra is ötajtós kivitelű és hátsókerék-meghajtású kisautó az új, 79 kWh-s kapacitású akkumulátora révén a WLTP szabvány szerint akár 599 kilométert is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel. Manapság már szinte kötelező módon pedig az aksi 170 kW-os gyorstöltő használata esetén mintegy fél óra alatt 10-ről 80%-ra táplálható.
A fentiekhez még érdemes hozzáfűzni, hogy a Cupra Born VZ – ellentétben más, teljesítményorientált villanyautókkal (pl. Abarth 500e, Hyundai IONIQ 5 N vagy a Porsche Taycanok) – nem használ mesterséges motorhang-generátort, azaz majdnem hangtalanul üzemel, ami sokaknál ronthatja a bevezetőben emlegetett vérbeli vezetési élményt.
A 4,32 méter hosszú, 1,81 méter széles és 1,54 méter magas Born VZ nagyjából 2 tonnát nyom, és alapesetben 20 colos kerekekkel, illetve elöl 215/45, míg hátul 235/40-es abroncsokkal van ellátva. A Volkswagen konszern hasonló járműveivel (pl. VW ID.3, ID.4 és ID.5 vagy épp Audi Q4 e-tron) együtt a valaha a Trabantokról ismert zwickaui üzemben készülő vadiúj Cupra Born a hazai konfigurátor adatai szerint bő 23 millió forintos árról startol nálunk. Kérdés, ilyen összeg és az eddig leírt jellemzők mellett a legsportosabb verzió mennyit tud majd hozzátenni a típus egyébként nem elhanyagolható (a tavalyi évben globálisan 45 ezerre rúgó) eladásaihoz.