A közelmúltban lehullt a lepel a rangos Európai Év Autója díj új nyerteséről, amely némi meglepetésre az elektromos Renault 5, illetve annak sportos testvérmodellje, az Alpine A290 lett. A 23 ország 60 szakújságírójából – köztük két magyar tagból – összeálló zsűri döntése azért is érdekes, mert a döntőbe jutott 7 kocsiból a francia márka ötajtós ferdehátú kisautója volt az egyetlen, amely nem az egyre divatosabb SUV-ok vagy crossoverek kategóriájába tartozik. A győztessel kapcsolatos egyéb tudnivalókat próbáltuk összeszedni a Carxpert szervizhálózat aktuális írásában.
A szavazás során az ítészeknek összesen 25 pontot kellett szétosztaniuk a 7 finalista között úgy, hogy az első helyezettnek maximum 10 pontot adhattak, és volt lehetőségük 0 ponttal is „jutalmazni” a gyengébbnek tartott versenyzőket. A Renault 5 E-Tech ez alapján végül 353 pontot gyűjtött, így viszonylag magabiztosan utasította maga mögé a Kia EV3-at (291 pont) és a Citroën C3/ë-C3-at (215 pont). A további sorrend: Dacia Duster, Hyundai Inster, Cupra Terramar és Alfa Romeo Junior.
A tavaly debütált új Renault 5 diadala történelminek is nevezhető, hiszen a nagy múltú francia gyártó tavaly is bezsebelte az Év Autója elismerést (akkor a Scénic E-Tech-kel), így a díj több mint 6 évtizedes fennállása során mindössze másodszor fordult elő, hogy egy vállalat címet tudott védeni. Az első ilyen alkalom egyébként 1995-96-ban volt, amikor a Fiat örülhetett előbb a Punto, majd a Bravo sikerének.
A szaksajtó új kedvence tehát a 3,92 méter hosszú, 1,77 méter széles és kereken másfél méter magas, nagyjából 1,4 tonnás villanyautó, amelynek designja az eredeti, 1972 és 1996 közt gyártott Renault 5-öt igyekszik megidézni. Érdekesség, hogy annak idején, 1973-ban, a nagy névelőd is közel járt az Év Autója címhez, ám az Audi 80 néhány ponttal megelőzte.
Az elsőkerék-meghajtású kocsiban kiviteltől függően 95, 122 vagy 150 lóerős villanymotor kap helyet, az akkumulátor terén pedig 40 és 52 kWh-s csomag közül lehet választani – a nagyobb körülbelül 400 kilométeres hatótávot ígér. És ahogy arra a bevezetőben utaltunk, a szóban forgó elismerés felerészt az Alpine A290-nek jár, amely a teljesítményorientált brandnél megszokott módon izmosabb, 177, illetve 218 lóerős motorokkal van felvértezve. Utóbbi változat már egészen figyelemre méltó, 6,4 másodperces 0-100 km/h-s sprintet képes produkálni.
A győztes kihirdetésére a jelenleg is zajló Brüsszeli Motor Show-n került sor, ahol a Renault a díj átvételén kívül sem tétlenkedett. Bejelentettek például egy másik olyan, tisztán elektromos kocsit, amely egy kultikusnak mondható modelljük nevét viszi tovább. A Twingo E-Tech a tervek szerint jövőre debütálhat az utakon, méghozzá az idehaza 11 millió forint környéki indulóösszegű 5 E-Tech-nél is jutányosabb, akár 20 ezer eurós (átszámítva kb. 8,2 millió forintos) áron.