Még inkább a használt autók felé fordultak a magyarok
2025. január 22. írta: autonet

Még inkább a használt autók felé fordultak a magyarok

A hazai újautó-eladások után a minap a használt személygépkocsik piacával kapcsolatos, 2024-es évre vonatkozó statisztikák is napvilágot láttak. Félig viccesen írhatnánk, hogy nem véletlenül tartott több hétig összesíteni a számokat, a mögöttünk hagyott esztendőben ugyanis rekordmennyiségű – a DataHouse adatai szerint mintegy 909 ezer – autó talált új gazdára használtan Magyarországon. A történelmi csúcs részleteiről és a trendek hátterében meghúzódó okokról szól az Auto Check Center szervizhálózat legújabb bejegyzése.

A hazai használtautó-piac 2019 és 2023 közt lényegében stagnált, azaz néhány százalékos kilengésekkel nagyjából évi 800 ezer darab környékén állt. Tavaly azonban egy több mint 10 százalékos ugrással elérte a bevezetőben említett 909 ezres volument, ami egyrészt minden idők legmagasabb értéke, másrészt azt jelenti, hogy az elmúlt bő egy évtizedben a duplájára nőtt a használt személygépkocsik itthoni eladása (a 2013-as adat még csak 445 ezres volt).

hasznalt_autos_statisztikak_kep.png

A jelenleg nagyjából 4,2 milliós hazai állományt figyelembe véve mindez azt jelenti, hogy 2024-ben a magyarországi autók kb. 22%-ánál került sor adásvételre, egyes márkák esetén pedig még magasabb az arányok: 100-ból átlagosan nem kevesebb mint 37 BMW cserélt tulajdonost tavaly, míg a Mercedesnél 31, az Audinál pedig 29%-os ez a hányados. A teljes használtautó-piac legkelendőbb gyártói közt is a németek viszik a prímet, igaz, a prémium- helyett a tömegbrandjeikkel: mind az Opel, mind a Volkswagen kicsivel több mint 10%-ot hasított ki az előző évben a teljes tortából.

A másodpiac felélénkülése mögött vélhetően több tényező együttes hatása áll. Elemzők szerint a korábbi évek negatív gazdasági folyamatai miatt sokan elhalasztották a járművásárlást, ezen adásvételek jó része pedig végül a már alacsonyabb inflációt hozó 2024-ben realizálódott. A továbbra is érzékelhető lakossági költésvisszafogás miatt az újautó-vásárlások nem lőttek ki meredeken, míg a külföldről behozott használt járművek volumenét a forint gyengélkedése hátráltatta – mindez együttvéve pedig a belföldön elérhető használt személygépkocsik malmára hajtotta a vizet.

A témában megszólaló szakértők a fentiekhez hozzáteszik, hogy a jelentősen megugró számokért főként a kínálat alsó szegmense felelős, vagyis döntően az átlagnál is idősebb, ezáltal olcsóbb személygépkocsik pörgetik a piacot. Ezt támasztja alá, hogy a statisztikák alapján a szóban forgó 900 ezer autó több mint egyharmada (36%) 20 évesnél is idősebb volt. Mindez értelemszerűen megint csak nem csökkenti a magyar járműállomány európai viszonylatban sajnos így is kiemelkedően magas átlagéletkorát, ami a becslések szerint ez idő tájt 16 év környékén járhat.

Képünk illusztráció. Forrás: Wikimedia Commons

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr7218780460
süti beállítások módosítása