A villanyautózás előretörése óta a tradicionális, kultikus kocsik szerelmeseinek jó pár „békát le kellett már nyelniük” (lásd: elektromos Mustang), és a jelek szerint nincs már messze a következő, sokak számára bizonyára szentségtörésnek tűnő lépés sem. Egy ideje ugyanis tudvalevő, hogy a Volkswagen a GTI nevet is átülteti az EV-korszakba, friss nemzetközi sajtóhírek szerint pedig az ID.3 GTI érkezésére már nem is kell sokat várni. Ennek apropóján az Auto Check Center szervizhálózat mostani bejegyzésében igyekeztünk összegyűjteni az ezzel kapcsolatos információkat és érdekességeket.
Bár a GTI, azaz Gran Turismi Iniezione (azaz nagyjából „Nagy Túraautó Befecskendezéssel”) kifejezést az autózás világában 1961-ben a Maserati használta először (3500 GTi), a mozaikszót igazán a Volkswagen tette híressé az 1976-ban debütált Golf GTI-nek köszönhetően. Az alapváltozathoz képest erősebb motorral és könnyebb kasznival felvértezett típusból eredetileg 5000 darabot tervezett gyártani a német vállalat – a számláló aztán 460 ezernél állt meg, a GTI név pedig végképp a cég történetének szerves része lett.
Ezek után nem csoda (legfeljebb a már említett „befecskendezést” takaró „i” betű miatt kissé furcsa), hogy a jól csengő 3 betűt az elektromos átállás sem temeti maga alá a wolfsburgiaknál. A VW 2023-ban mutatta be az ID. GTI koncepciójárművet (képünkön), amelyből tehát a korábban már belengetett ID.2 után az ID.3 családjában is valóság válhat. Annyit már tudni lehet, hogy a GTI-hagyományoknak megfelelően ez lesz a típus legizmosabb modellje, letaszítva a trónról a 326 lóerős ID.3 GTX Performance-ot.
A várakozások alapján viszont nem a lóerők számában (az kb. 335 lesz) hoz igazi előrelépést az újdonság, hiszen a fejlesztők sokkal inkább az eddigieknél dinamikusabb vezetési élményre összpontosítanak, többek közt a kormányzás és a futómű finomhangolásával. És természetesen biztosak lehetünk abban is, hogy a leendő ID.3 GTI kocsikat első ránézésre is könnyű lesz majd azonosítani – gondolunk itt elsősorban a GTI-modellek védjegyének számító designelemekre a piros hűtőrács-csíktól a kockás ülésekig.
A legerősebb elektromos VW személyautó már jövőre az utakon lehet, és bár az árról még nem derültek ki részletek, aligha tévedünk, ha azt jósoljuk, hogy nemcsak teljesítményben, hanem árszabásban is az említett GTX Performance fölé érkezik, azaz minimum nettó 50 ezer eurós (átszámítva bő 20 millió forintos) összeggel érdemes kalkulálni.
Miközben tehát az ID.3 GTI minden bizonnyal már a közeljövő zenéje, a Volkswagen vezérigazgatója, Thomas Schäfer a minap egy interjúban távolabb is tekintett a teljesítményre kihegyezett villanyautóik kapcsán. Mint elárulta, a már fejlesztés alatt lévő Golf GTI EV is megérkezik még a mostani évtized vége előtt, amelyet – és most a belsőégésű motorral ellátott legendák rajongói ne figyeljenek ide – a Golf R tisztán elektromos variánsa is követ majd.