Bár nem a Toyota RAV4 volt a világ legelső modern szabadidő-autója (a többség ezt a képzeletbeli címet az 1984-ben bemutatott Jeep Cherokee-nak ítélné oda), mégis hatalmas szerepe volt abban, hogy a SUV kategória szép lassan a legnépszerűbb szegmensé vált globálisan. A több mint 30 éve az utakon lévő típusból a minap leleplezték a vadonatúj, hatodik generációs modellt, amelynél a japán óriásvállalat a jelek szerint a „jól bevált recepten ne változtass” elvet követte. Ezzel együtt azért innovációk is kapcsolódnak a frissítéshez – többek közt ezekről is ejtünk néhány szót a CarXpert szervizhálózat aktuális írásában.
Az, hogy a Toyota RAV4 a „SUV-őrület egyik fő felelőse”, nemcsak amolyan szubjektív érzés, hanem számokkal is alátámasztható tény: 1994-es debütálása óta több mint 15 millió példányt értékesítettek belőle világszerte. A lendülete pedig továbbra sem tört meg, sőt, a legutóbbi néhány évben sorra döntögette saját rekordjait. A tavalyi esztendőben például a Tesla Model Y-nal és a Toyota Corollával karöltve egyike volt annak a 3 kocsinak, amely globálisan átlépte a bűvös 1 millió darabos eladási határt.
A modell legerősebb piacának mindig is Észak-Amerika számított, de azért már Európában is 2,5 milliónál jár a számláló, így nem véletlen, hogy a mostani generációváltásra a Toyota kifejezetten az itteni vásárlókra szabott fejlesztésekkel is készült. Az új RAV4 nem meglepő módon mifelénk csak valamilyen mértékben villanyosított – egész pontosan normál vagy tölthető hibrid – változatokban lesz kapható.
A rendszerek „lelkét” egy 2.5 literes, négyhengeres benzinmotor adja, amely az eddigieknél korszerűbb villanyerőforrásokkal és akkumulátorokkal egészül ki. Az öntöltő hibrid verzió 183 lóerős elsőkerék-meghajtású, valamint 191 lóerős összkerekes kivitelben lesz rendelhető Európában. Újdonság gyanánt immár a plug-in hibrid RAV4-ek is kaphatóak lesznek elsőkerék-meghajtással (268 lóerő), az itteni kínálat csúcsán pedig az összkerekes PHEV modell áll majd a maga 304 lóerős teljesítményével és 5,8 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási idejével.
A fenti adatok nem különböznek nagyban a jármű kifutószériájától, és hozzátehetjük, hogy a kocsi mérete és formavilága is szinte változatlan maradt. Kis túlzással tehát a vadonatúj RAV-eket a közelmúltban leleplezett Toyotáknál (pl. az új Camry) már látott, C alakú elülső fényszóróról lehet majd megkülönböztetni elődjüktől.
Ezzel együtt azért a frissítés jelentős előrelépéseket is hozott – méghozzá a szabályozói és vevői elvárásoknak megfelelően elsősorban az elektromos hajtáslánc terén. A hírek szerint a plug-in hibridekbe például a Toyota villanyautói számára fejlesztett, 22,7 kWh-s akkumulátor kerül, amellyel akár 100 kilométer is megtehető tisztán elektromos üzemmódban. Az aksi ráadásul az ígéretek alapján a korábbi 2,5 óra helyett már 30 perc alatt feltölthető 10%-ról 80%-ra.
A Toyota további, fontos részleteket (pl. az árat) még nem árult el, de bizonyára folyamatosan csepegtetik majd az információkat, ahogy közeleg 2026 eleje, amikor a tervek szerint az új RAV4 megérkezik a kereskedésekbe.