A különböző árveréseknél megszokhattuk, hogy az eladó/szervező előszeretettel harangoz be „egyedi” darabként olyan tételeket, amelyekből azért létezik még jó néhány a világban. Ha van azonban alkalom, amikor az említett jelző nagyon is indokolt, akkor az a híres RM Sotheby’s jelenleg zajló aukciója, amelyen egy (pontosabban az egyetlen) Bertone Nuccio jármű kerül virtuális kalapács alá. A licit kiváló apropót szolgáltat arra, hogy a CarXpert szervizhálózat aktuális bejegyzésében ejtsünk néhány szót a cégről és a minden bizonnyal hamarosan tetemes összegért gazdát cserélő kocsiról.
A Bertone nevű vállalatot 1912-ben alapította az olasz autóipar egyik fellegvárában, Torinóban, a designerként ismert Giovanni Bertone. A később a fia, Guiseppe „Nuccio” Bertone által vezetett cég ugyan maga is készített járműveket, ám elsősorban más gyártók kultikus modelljeinek formatervezőjeként vált világhírűvé. Az évtizedek során dolgoztak lényegében minden nagy olasz márkának (Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lamborghini, Lancia, Maserati stb.), de akadtak jócskán külföldi megbízóik is a BMW-től és a Mercedestől a Chevrolet-n és a Mazdán át egészen a Citroënig, a Škodáig vagy épp a Volvóig.
Fennállásuk 100. évfordulója alkalmából a Genfi Autószalonon mutatták be az alapító fia után Bertone Nuccio névre keresztelt, egészen különleges modelljüket, melyhez az annak idején a vállalat munkatársai által megálmodott, extravagáns Lancia Stratos Zero (1970) adta a legfőbb ihletet. A 4,8 méter hosszú, 1,95 méter széles és 1,22 méter magas sportkocsiban egy 4.3 literes, 430 lóerős, V8-as motor kapott helyet, többek közt egy a Ferraritól származó, hatsebességes, automatizált kézi váltó társaságában. A 2012-es Nuccio egyik védjegye a cég által szabadalmaztatott elülső féklámpa volt, amely fékezéskor kék színű fénnyel jelezte a kocsit szemből látóknak (pl. az úttestre lelépni készülő gyalogosoknak), hogy a jármű lassít.
A látványos bemutató ellenére rövidesen kiderült, hogy ez lett a nagy múltú cég utolsó projektje (legalább is egy időre), ugyanis néhány évvel később csődbe mentek, és az egyetlen példányban elkészült kocsi is évekig egy raktárban parkolt. A Sotheby’s aukciósház közlése szerint 2018-ban aztán árverés útján egy magángyűjtőhöz került, és jelenleg Svájcban van, kilométerszámlálója pedig ez idő tájt 29 127-et mutat. A valóban unikális Bertone Nuccio árát 400 és 500 ezer euró közé, azaz átszámítva körülbelül 160-200 millió forintra becsülik a szervezők – az érdeklődőknek pedig nem árt sietni, az oldal tanúsága szerint ugyanis az ajánlattételi időszak napokon belül zárul.
A témához kapcsolódó további érdekesség, hogy fentebb nem véletlenül jegyeztük meg, hogy a Nuccio csak egy időre lett a Bertone utolsó autója. A vállalatot ugyanis 2022-ben a Ricci-fivérek feltámasztották, akik 2024-ben be is mutatták első koncepciómodelljüket, az ugyancsak a legendás Lanciák ékalakját megidéző GB110-et – de ez már egy másik történet, amit talán majd egy következő árverés alkalmából mesélünk el.