Így végre izgalmasak lesznek az F1-es sprintfutamok?
2023. április 28. írta: autonet

Így végre izgalmasak lesznek az F1-es sprintfutamok?

Mindössze néhány nappal a hétvégi Azeri Nagydíj előtt a Formula–1 illetékesei jelentős változtatásokat jelentettek be a sprintfutamok lebonyolításával kapcsolatban. Mindez persze nem volt teljesen váratlan, hiszen a 2021-ben bevezetett szisztéma esetén – fogalmazzunk így – továbbra is keresik azt a formátumot, amellyel igazán izgalmas lehetne. Azt egyelőre nem tudni, a mostani módosítás meghozza-e a várt áttörést, mindenesetre az Automeister szervizhálózatnál most megpróbáljuk tömören bemutatni az új rendszert.

sprintfutam_reform_f1_1.jpg

A sprintfutammal eddig az volt a legnagyobb gond, hogy miközben relatíve keveset lehetett vele nyerni (amin az se segített érdemben, hogy az első helyért járó pontok számát tavaly 8-ra emelték), bukni viszont nagyon is sokat: egy esetleges kiesés azt jelenthette, hogy az adott pilóta a mezőny végéről vághat neki a jóval nagy tét mellett zajló, vasárnapi viadalnak. Ebből aztán többnyire kockázatvállalástól mentes versenyzői stratégiák, és ezzel meglehetősen eseménytelen sprintfutamok kerekedtek ki.

Erre reagálva a döntéshozók most a szombati napot lényegében „függetlenné” tették a hétvége többi részétől. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy már pénteken, egyetlen szabadedzést követően sor kerül a vasárnapi futam rajtsorrendjéről döntő időmérő edzésre. Szombaton így a sprintidőmérővel kezdődik a nap, amit a sprintfutam, vagy ahogy újabban nevezik, a „Sprint Szétlövés” követ. Ettől az F1 vezetői azt várják, hogy a pilóták a továbbra is 100 km környéki szombati penzum során bátrabbak lesznek, hiszen egy hibával sem sodorják veszélybe a vasárnapi esélyeiket. Kivéve persze, ha annyira összetörik az autójukat, amit másnapra se sikerül teljesen rendbe hozni.

Ami a részleteket illeti, az új elemként belépő sprintidőmérő a „hagyományosnál” rövidebb lesz: a Q1 12, a Q2 10, míg a Q3 8 percig tart majd. Tekintve, hogy a versenyzők szakaszonként csak egyetlen gumiszettet használhatnak (az első kettőben közepest, az utolsóban lágyat), ez lényegében azt eredményezi, hogy alkalmanként 1 érdemi gyors kört lehet majd megtenni. 

Az újdonság az előttünk álló hétvégén vizsgázik először élesben. A rajongóknak tehát érdemes figyelni, hogy a klasszikus időmérőre már pénteken, magyar idő szerint 15 órától sor kerül, és ugyanilyen kezdéssel rendezik vasárnap az Azeri Nagydíjat. Szombaton 10:30-kor indul a sprintidőmérő, míg a Sprint Szétlövés 15:30-kor rajtol el. A friss rendszernek a mostanival együtt várhatóan összesen hat lehetősége lesz a bizonyításra idén: a tervek szerint Baku mellett Ausztriában, Belgiumban, Katarban, az Egyesült Államokban (Austin) és Brazíliában tartanak majd szombati „miniversenyeket”.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr6318112648
süti beállítások módosítása