„Meztelen” utcai versenyautót készített a BAC
2023. szeptember 28. írta: autonet

„Meztelen” utcai versenyautót készített a BAC

Pontosan tudjuk, hogy az autógyártás bizonyos szegmenseiben kulcsfontosságú a súlycsökkentés – no, de hogy egy vállalat a négyzetméterenként 138 grammot nyomó fényezésen is „spórolni” akarjon? Márpedig valami ilyesmi a helyzet a BAC Mono R minap bemutatott, vadonatúj változatánál, amely azonban a Hypetex cég innovációjának köszönhetően festés nélkül is kimondottan jól „fest”. Az Automeister szervizhálózat soron következő írásában a közúton is használható, együléses versenyautó legfiatalabb példányával foglalkozunk.

bac_mono_r_uj_festekmentes_1_jpg.png

A Briggs Automotive Company-t (BAC) egy brit testvérpár alapította 2009-ben Liverpoolban, két évvel később pedig elő is rukkoltak első modelljükkel, a Mono nevet viselő, szuperkönnyű, nyitott tetős sportkocsival. Az eredetileg a Fordtól érkező (és a Cosworth által módosított), 2.3 literes, 280 lóerős motorral felszerelt jármű megtalálta a maga közönségét, a hírek szerint az évek során a világ mintegy 50 országába exportálták.

A fivérek következő nagy dobása a 2019-ben debütált Mono R volt. Az elődjéhez képest aerodinamikai módosításokon is átesett autóban már egy 343 lóerős motor kapott helyet, melynek köszönhetően alig több mint 2,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig 275 km/h környékén van. Ez a figyelemre méltó dinamizmus persze elképzelhetetlen lenne a párját ritkítóan alacsony, mindössze 555 kg-os tömegadat nélkül.

A Mono R-ből az eredeti tervek szerint mindössze 30 darab készül majd, a gyártó Bespoke („Rendelésre készülő”) programjának jegyében pedig minden egyes autó teljesen egyedi lesz. Mi tagadás, sablonossággal tényleg nem vádolható a most leleplezett, a bevezetőben említett módon „bevonat nélküli”, kristálylakkal színezett titán-szénszálas anyagot alkalmazó variáns sem.

A fényezés hiányáról egyeseknek talán eszükbe jut a Formula–1-es Mercedes-istálló ismert becenevének, az „Ezüstnyílnak” az eredete. A legenda szerint egy 1934-es, nürburgringi verseny előtt a német csapat a saját mérlegelésén úgy találta, hogy autójuk 1 kilóval a frissen bevezetett súlyhatár (750 kg) felett van, ezért éjszaka – jobb ötlet híján – lekaparták róla a festéket, így éppen befértek a limit alá – az így láthatóvá vált alumíniumváz színe miatt pedig rájuk ragadt az azóta is használatos elnevezés. 

A sokak által kétségbe vont, csaknem 9 évtizedes történet szereplőivel ellentétben a BAC mérnökeit nem a kényszer vitte rá a szóban forgó réteg elhagyására, és ez az eredményen is meglátszik. A Hypetex festékhelyettesítő technológiája ugyanis kimondottan esztétikus megjelenés mellett tudta tovább faragni a Mono R tömegét, ami állítólag jótékony hatással volt a teljesítményre is. Az együléses szuperautó árát az illetékesek nem közölték, mindenesetre a korábbi példányokért a médiában fellelhető információk alapján minimum 200 ezer angol fontnyi, azaz átszámítva valamivel több mint 90 millió forintnyi összeget kértek el.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr2118224147
süti beállítások módosítása