Felszámolná a „hóláncparát” a Hyundai és a Kia
2023. december 18. írta: autonet

Felszámolná a „hóláncparát” a Hyundai és a Kia

A mostani télen az utóbbi évekhez képest eddig már-már meglepően sok havat láttunk Magyarországon, a legcsapadékosabb napokon egyes területeken a hóláncok is jól jöttek a biztonságos közlekedéshez. Ez a felszerelés az egyik legnagyobb „csapdahelyzet” a mezei autósok számára: mivel szinte sosem indokolt a használata, a többség nem szerez rutint a felrakásában, emiatt pedig, amikor mégis gyorsan szükség lenne rá, sokaknak jókora fejtörést okoz az egyébként nem megugorhatatlan feladat. Rajtuk segíthet a Hyundai és a Kia egy friss fejlesztése, amely egyetlen gombnyomással képes „hólánccal ellátni” a gumikat. Hogy pontosan miről van szó, azt az Auto Check Center új bejegyzésében járjuk körül.

integralt_holanc_3.png

Nem véletlen, hogy az abroncsba integrált hólánc-technológiával két dél-koreai gyártó rukkolt elő, arrafelé ugyanis (különösen az ország nagy részét kitevő hegyvidékeken) világszerte is szinte példátlanul kemények a telek: a tudósítások szerint sok helyütt ezekben a hónapokban lényegében megszakítás nélkül esik a hó. Éppen ezért a sofőrök nagy része tud bánni a hóláncokkal – ez persze nem jelenti azt, hogy szeret is. A Hyundai-csoport közleménye ennek megfelelően a biztonság mellett a kényelmet emeli ki, mint a szóban forgó innovációjuk melletti egyik érvet.

A megoldást egy úgynevezett „alakemlékező” fémötvözet teszi lehetővé, amely elektromosság hatására képes kissé megnyúlni, majd később visszahúzódni. Az ezen a videón is látható módon a gumiabroncsokba egymástól azonos távolságra 6 „barázdát” kell elhelyezni, ezekbe a „csatornákba” kerülnek a „memóriaötvözet” moduljai. Amikor a vezető aktiválja ezt a funkciót, az áram révén a speciális anyag éppen annyira „tolódik ki”, hogy érintkezzen az útfelülettel, a klasszikus hóláncokhoz hasonlóan javítva a kocsi stabilitását a havas, jeges utakon. Ha mindez már nem indokolt, egy újabb kapcsolással az „emlékezőötvözet” újra betömörül, és már nem befolyásolja a haladást.

integralt_holanc_2.png

A technológiára a hírek szerint már több országban szabadalmi kérvényt nyújtott be a Hyundai és a Kia, és elmondásuk szerint, ha a további tesztek sikeresek lesznek, idővel a szériagyártású autóikban is megjelenik majd ez az extra. Addig persze még számos kérdést kell tisztázni, kezdve azzal, hogy a speciálisan kialakított gumiabroncsok mennyivel növelnék a költségeket, illetve ugyanannyira strapabíróak lennének-e, mint a hagyományos verziók.

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy azokban az országokban, ahol az év bizonyos szakában vagy adott útviszonyok között kötelezővé tehetik a hóláncot (a magyar síelők több kedvelt úticélja esetén is ez a helyzet) vajon elfogadnák-e ezt a „beépített változatot” is a hatóságok. Mindent egybevetve tehát a két dél-koreai márka ötlete elismerésre méltó, ám könnyen lehet, hogy mégis az jár a legjobban, aki a biztonság kedvéért megtanul felhelyezni egy klasszikus hóláncot is.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr8618283601
süti beállítások módosítása