Úgy néz ki, hogy két kifejezetten gyenge esztendő után lassacskán magára találhat a magyarországi újautó-piac: a napokban összesített statisztikák alapján a mögöttünk hagyott 2024-es évben mintegy 13%-kal nőttek az értékesítések 2023-hoz képest. A képet persze kissé árnyalja, hogy az eladások kétharmadáért továbbra is a céges szféra felel. A Datahouse friss adataiból pedig az is kiderült, melyek voltak a legkelendőbb modellek és márkák tavaly idehaza. Ezekre is kitérünk a Carxpert szervizhálózat legújabb bejegyzésében.
Ami a pontos számokat illeti, januártól decemberig összesen 121 607 darab új személygépkocsit helyeztek forgalomba hazánkban 2024-ben. Ez csaknem teljesen megegyezik a 2021-es volumennel, vagyis a jelek szerint egy mélypontot jelentő kétéves periódus után talán újra a fellendülés időszaka következhet. Kicsit tágabb kontextusban vizsgálva ugyanakkor sok örömre még nincs ok, a Covid hazai megjelenése előtt (2019) ugyanis még 163 ezerig meg sem állt a számláló – hogy a történelmi csúcsot jelentő 2005-ös év 205 ezres példányszámát ne is említsük.
A teljes piaci növekedés a modellek rangsorában is érezteti hatását, hiszen amíg 2023-ban egyetlen olyan típus sem akadt, amelyből legalább 6000-et eladtak volna itthon, addig az előző évben 3 ilyen is volt. Közülük a Suzuki Vitara (képünkön) zárt az élen (6883 db): az Esztergomban készülő, nemrég frissítésen is átesett SUV utoljára 2021-ben volt bestseller idehaza. Mögötte márkatársa, az ugyancsak hazai gyártású (és 2023-ban még listavezető) S-Cross végzett a második helyen (6637 db), míg a harmadik legnépszerűbb a Škoda Octavia volt (6097 db).
Külön említést érdemel a Nissan Qashqai, amely 2023-ról 2024-re két és félszeresére növelte értékesítéseit, és immár a negyedik helyen van. A további sorrend a top10-ben: Kia Ceed, Toyota Corolla, Dacia Duster, Toyota C-HR, Toyota Yaris Cross és Ford Kuga. Kicsit lentebb pillantva a Qashqai mellett a Suzuki Swift számít a múlt év nagy nyertesének, hiszen az egyre nagyobb SUV-dominancia közepette kisautóként is meg tudta duplázni ’23-as számait, és újra elkezdett felfelé kapaszkodni – jelenleg a 13. helyen áll a tabellán.
A fentiek tükrében nem meglepő, hogy a Suzuki a márkák listáját is megnyerte (15 732 db), igaz, eléggé megszorongatta japán riválisa, a szélesebb palettával operáló Toyota (14 622 db). A képzeletbeli dobogó harmadik foka itt is a Škodáé lett (11 310 db), míg a negyedik helyen a top10 mezőnyéből egyedüliként éves alapon mínuszban záró Volkswagent találjuk (8580 db).
Újdonság, hogy a Tesla – eladásai másfélszerezése után – be tudott kerülni a top20-ba (16.), kevéssel átlépve a 2000 darabos határt. Összességében egyébként Magyarországon 8570 tisztán elektromos autót adtak el 2024-ben, ami csaknem 50%-kal haladja meg a 2023-as számokat. Az igazi áttörés azonban még mindig várat magára, hisz a villanyautók aránya az új autók piacán jelenleg 7%, a teljes hazai állományon belül pedig kevesebb mint 2%.