A „minimálautózás” szabályai
2025. május 27. írta: autonet

A „minimálautózás” szabályai

Nekünk, az Auto Check Center szervizhálózat szakembereinek is többször feltették már a kérdést, hogy milyen olcsó használt autót érdemes vásárolni? A cinikus válasz persze az lenne, hogy „semmilyet, újat vegyél”, hiszen a legjobb autó az új autó. Persze, az új is elromolhat, de elvétve van komoly hibája megfelelő karbantartással. Mivel aki kérdezi, nem viccből akar idősebb kocsit, legújabb cikkünkben most megpróbáljuk összefoglalni a gondolatainkat ez ügyben, hozzátéve, hogy 12 év felett jellemzően a reménytelen és a még bőven használható között kell választani, a kifogástalan ennél majdnem mindig fiatalabb.

most_akkor_mennyiert_vegyunk_autot_blog_illusztracio.jpg

Ha valaki nem egy ifjú benzinvérű, aki 15 évesen már fejből tudta a híresebb motorok gyújtási sorrendjét, hanem épp kocsival kénytelen/akar járni, főleg, ha tőlünk kérdezi, mit vegyen, az rendszerint elég rutintalan az üzemeltetés terén is. Ha ehhez szűkös források társulnak, ami szintén jellemző, akkor néhány általános tanács alapján nem is olyan nehéz választani. Felhívjuk a figyelmet, hogy nagyjából 500 ezer – 1 millió forintos autókról beszélünk, amire mindig rá kell számolni még legalább 200-300 ezret az azonnali szervizigény és az adminisztráció miatt, de a megállapítások egy része a drágább kategóriákra is igaz lehet 10 év felett. Egyúttal szépen kérünk mindenkit, hogy ne vegyen ez alatt az ár alatt használt autót, mert nagy a valószínűsége, hogy az üzemeltetése túl fogja terhelni a pénztárcáját.

  1. Legyen kis (legfeljebb 1800 cm3) hengerűrtartalmú, szívó benzines, mindegy, hogy hány hengerrel. A szabályos közlekedés ezzel is meglesz, sőt, ma már nincs kocsi, amivel ne lehetne pillanatok alatt bírságot összeszedni, szóval ne törődjünk a motor teljesítményével. A kasznit érdemes úgy megválasztani, hogy a szükséges legkisebb, éppen elégséges legyen. Ha sokat megy az ember 4 személlyel, ne a legkisebbet vegye, hanem mondjuk egy kompakt kategóriát, de ha nem nagyon van utas, bármilyen apró autó jó lehet. Ha sok a cucc, nem árt kerülni a lépcsőshátúakat, inkább az ötajtós vagy a kombi lesz a jó választás. Egy vagy két személlyel a legkisebb ötajtósokba is meglepően sok holmi fér, ha lehajtja az ember az üléseket.
  2. Nem mindig érdekes, hány éves. Bármely autó előző generációjából általában jobban megéri megvenni a megkímélt, drágább darabokat, mint ugyanannyiért az újabb verziók olcsó, beteg tételeit. A régi technikát ráadásul olcsóbb javítani, már ha nem annyira régi (25+ év) hogy ne legyen hozzá alkatrész. A telefonnak lehet venni egy tartót tükrözés helyett, aki pedig zenét akar hallgatni, bedug egy filléres FM transzmittert, az átviszi a népszerű streamelős szolgáltatásokat az öreg hangszórókba is, sőt, telefon-kihangosítóként is működni fog.
  3. Van élet a japánokon innen és túl. A japán autók persze tényleg tartósak, de épp ezért túlárazottak, és ennyi idősen már hajlamosak rohadni. Ki merjük mondani, hogy bár a Honda Jazz, Toyota Yaris, Nissan Micra, Mitsubishi Colt, Suzuki Swift/SX4/Liana kiváló, azonos áron a legtöbb európai piacon érdemesebb inkább egy jobb állapotú másik gyártmányt választani. Kiemelkedően jó tud lenni a saját kategóriájában egy Renault Clio/Thalia, egy Volkswagen Polo, Skoda Fabia (vagy bármely hasonló VW-gyártmány). Jók a Kia, Hyundai kis benzinesei (i10, i20, Rio, Picanto), a szívómotoros Fiatok, a Ford szinte minden Fiestája, az Opel Corsa, de a sokak által lenézett Daewoo/Chevrolet és a Peugeot, Citroën kis szívó benzinesei is jól viselik az éveket.
  4. A vezérlés legyen láncos vagy szíjas, de biztosan ne olajban futó szíj. Szerencsére ez a 15+-os kocsiknál még nem gyakori.
  5. Nagyon szemügyre kell venni a kasznit a vásárlás előtt. Ha nincs rajta érdemben rozsda, minden mást ki lehet gazdálkodni. Ha pl. a küszöb rendesen odavan, nagy az esély a GTK-ra.
  6. Az örök igazság (közhely), de a legolcsóbb autókra az árérzékeny közönség miatt fokozottan igaz: annyiért vegyél használt autót, hogy azonnal legyen pénzed:
    1. Átiratni és felelősségbiztosítást kötni;
    2. Olaj- és szűrőcserére (levegő, benzin stb.);
    3. Klímatöltésre (ha csak annyi kell);
    4. Gumira, ha túl kopott/régi, ami rajta van.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr4318868458
süti beállítások módosítása