Szembemegy az európai trendekkel a magyar újautós-piac
2025. április 25. írta: autonet

Szembemegy az európai trendekkel a magyar újautós-piac

A minap megérkeztek a 2025-ös esztendő első negyedévére vonatkozó, az új személygépkocsik értékesítésével kapcsolatos hivatalos európai és benne a magyar adatok. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) összesítéséből kiderült, hogy miközben a nehéz és kiszámíthatatlan gazdasági helyzet némiképp visszavetette a kontinens piacát, hazánkban egyelőre felfelé tendálnak a számok. Európai szinten viszont a villanyautók és általában az elektromos(ított) modellek népszerűsége töretlen, még úgy is, hogy a Teslát pl. az ismert okok miatt alaposan megbüntették a vásárók. Idehaza viszont nem annyira egyértelmű a zöld rendszámosok előretörése, olyannyira, hogy nálunk a másutt zuhanórepülésben lévő dízeles járművek voltak a január-márciusi időszak legnagyobb nyertesei. Ezekről és a friss statisztikák további érdekességeiről szól az Auto Check Center szervizhálózat mostani bejegyzése.

autopiac_trendek_statisztikak_illusztracio.png

Ami a konkrétumokat illeti, az Európai Unió országaiban az idei első negyedévben 1,9%-kal estek vissza az új autók eladásai a tavalyi esztendő azonos periódusához viszonyítva. A csökkenés mögött egyértelműen a tilalommal fenyegetett belsőégésű motoros kocsiktól történő elfordulás áll: amíg 2024 elején a benzines és dízeles járművek együttesen az újautós-piac csaknem felét (48,3%-át) tették ki, addig mostanra 38,2%-ra mérséklődött az arányuk.

A hagyományos technológiáktól elpártoló vevők értelemszerűen a valamilyen mértékben elektromosított modelleknél kötnek ki. A tisztán elektromos autók a tavalyi 12% után már 15,2%-át adják az értékesítéseknek, azaz az EU-ban mostanra csaknem minden hatodik eladott új autó teljesen elektromos. A valódi és a mild hibrideket tömörítő HEV kategória aránya is óriásit ugrott (28,9-ről 35,5%-ra), így a 7,5% környékén stagnáló plug-in hibrideket is beleszámolva elmondható, hogy az Unióban ez idő tájt már 10-ből 6 újonnan forgalomba kerülő autót érint valamilyen mértékben a villanyosítás.

Ahogy fentebb utaltunk rá, Magyarországon nem teljesen érvényesülnek a földrész trendjei. Először is, az év első három hónapjában eladott 32 899 db új autó azt jelenti, hogy mifelénk a piac éves alapon növekedést mutat (+3,8%), aminek egyik fő felhajtóereje a mintegy 28%-os bővülést produkáló dízeltechnológia. A tisztán elektromos kocsik aránya eközben az európainál jóval szerényebb mértékben (5,2%-kal) nő, így januártól márciusig összesen 2408 db személygépkocsira került itthon zöld rendszám. Utóbbira egy ideje a tölthető hibridek már nem jogosultak, ami meg is látszik a kategória iránti keresleten: a PHEV járművek eladásai egy esztendő alatt több mint 20%-kal csökkentek.

Az ACEA statisztikái kitértek a legkeresettebb márkákra is. Ilyen téren toronymagasan a Volkswagen lett Európa kedvence, három hónap alatt mintegy 302 ezres eladással, amit a Toyota (kb. 222 ezer), a Renault (169 ezer), a Škoda (163 ezer) és a Peugeot (159 ezer) követ. A 2025-ös első negyedév nagy vesztese az utóbbi hónapokban jelentős imázsvesztésen átesett Tesla: Elon Musk vállalata majdnem lefelezte európai eladásait (-45%). További figyelemre méltó fejlemény, hogy első kínai gyártóként látványosan elkezdett felfelé kúszni a toplistákon a SAIC Motor (hozzájuk tartozik többek közt a magyar utakon is egyre gyakrabban felbukkanó MG márka), amely nagyjából 53 ezres példányszámával már a Suzuki és a Seat előtt jár, és erősen közelíti a Volvo, az Opel vagy épp a Nissan európai volumenjét.

Illusztrációnk mesterséges intelligencia (ChatGPT) segítségével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr8318846382
süti beállítások módosítása