A rendszerváltás korának státuszszimbólumai között nemcsak Audik, Mercedesek és BMW-k szerepeltek, hanem lényegében egyetlen amerikaiként az akkor Európában is kapható Jeep Cherokee-ból, még inkább a Grand Cherokee-ból is szép számú parádézott a lepukkant Moszkvicsok, Wartburgok és Škodák között, mutatva, hogy ki az úr a háznál. A napokban a Jeep brandet is birtokló Stellantis konszern a hivatalos oldalán megerősítette, hogy érkezik a teljesen megújult Cherokee, méghozzá a tervek szerint még az idei év vége előtt. Ennek apropóján erről a kocsiról osztunk meg néhány gondolatot az Automeister szervizhálózat mostani bejegyzésében.
A bevezető elején említett időszakot követően a típus nagyrészt kikopott az útjainkról, más, nemzetközibb státuszszimbólumok vették át a helyét, nem véletlenül. A Cherokee amerikai viszonylatban soha nem tűnt ki különösebben a középszerből, sem az árával, sem más tulajdonságaival, csak a kommunizmus utolsó leheletétől még támolygó „K-európaiaknak” tűnt megfellebbezhetetlennek, amihez persze nagyban hozzájárultak a szóban forgó jármű tulajdonosai is.
Maga a márkanév egyébként 1973-ra nyúlik vissza, nagyobb darab SUV-okat hívtak így. A fenti hatást nálunk 1990-től nagyjából a 2000-es évek elejéig a második generáció váltotta ki. Ez már kisebb volt az elődjéhez képest, és eléggé megreformálta a szabadidő-autók szegmensét. Mondhatni, ez volt az egyik első terepjáró, amit már többnyire limuzinként használtak, és nemcsak „kétes hírű magyar vállalkozók”, de az amerikai családok is. Ahogy az lenni szokott, a 3., 4. generáció már nem lett akkora legenda, mint a korábbiak, de azért szépen fogyott.
A 2023-ban kifuttatott 5. generáció napjaink autóipari trendjeivel összhangban elég nagyot nőtt az elődeihez képest, hogy helyet adjon sokkal kisebb típusoknak, mint a Compass és a Renegade. A megszüntetés egyébként csak a rövidebb változatra vonatkozik, a Grand Cherokee-t gyártják tovább, és nemcsak azt.
A Stellantis tehát most bejelentette, hogy várhatóan 2025-re meglesz az utód, 2026-ban pedig beindul a gyártás. A mai viszonyainkról sokat elmond, hogy a szakma jó hírként üdvözölte a tényt, mely szerint a kocsi az STLA Large platformra épül, amelybe lényegében bármilyen motort be lehet pattintani a polcról, elektromost, hibridet vagy benzinest akár. Márpedig a számtalan márkát tömörítő óriáscégnek egészen széles választék áll rendelkezésére, akár extrém erős motorokból is, legyenek azok villanyosak vagy robbanók – úgyhogy a következő néhány hónap a találgatásé és talán a lassacskán adagolt információmorzsáké, hogy aztán nagyjából fél év múlva lehulljon a lepel a köznyelvben gyakran csak „csirkeként” emlegetett Cherokee vadonatúj változatáról.