Friss jogsival ne lehessen túl erős kocsit vezetni?
2023. június 30. írta: autonet

Friss jogsival ne lehessen túl erős kocsit vezetni?

Jókora hullámokat keltett autós berkekben az a napokban közzétett olaszországi javaslat, amely a jogosítvány megszerzését követően 3 évig nem engedné a sofőröknek, hogy egy meghatározott (nem túl magas) lóerőszámnál nagyobb teljesítményű autót vezessenek. És bár ez esetben csak Olaszországról van szó, jelenleg a világ több pontján is napirenden van a friss jogsisok különböző módokon való korlátozása. Az Auto Check Center szervizhálózat legújabb bejegyzésében állást foglalni nem kívánunk, azt meghagyjuk olvasóinknak – mindenesetre a kérdéssel kapcsolatos tudnivalókat megpróbáljuk összefoglalni.

friss_jogsi_korlatozas_3.jpg

Sokszor halljuk, hogy a még kevés rutinnal rendelkező, nem ritkán mindössze 17 éves fiatalok „alá” nem szabadna túlságosan izmos kocsikat tenni, mert egész egyszerűen még nem elég tapasztaltak a lóerők biztonságos kordában tartásában. Statisztikákkal ezt persze meglehetősen nehéz igazolni (a hazai adatok pl. csak az életkor, és nem a jogsi megszerzése óta eltelt idő alapján nézik a balesetekben részt vevők megoszlását), de az olaszok a jelek szerint megalapozottnak látják az óvatosságot.

A déli országban már jelenleg is érvényben van egy lóerőkre vonatkozó limit, azonban ez egyelőre csak a jogosítvány lerakása utáni 1 évben köti meg a sofőrök kezét – ezt terjesztenék ki most 3 évre. Az igazán nagy csodálkozást nem is ez váltotta ki, hanem hogy hol van az a bizonyos plafon. A még elfogadás előtt álló tervezet szerint az olaszok 3 évnél újabb engedéllyel nem vezethetnének 93 lóerőnél izmosabb autókat, illetve ugyanígy tiltott terepnek számítanak nekik a 73 lóerő/tonnánál erősebb kocsik (hibrid és elektromos járművek esetén ez a szám 88 lóerő/tonna).

Ha eljátsszunk a gondolattal, hogy egy hasonló szabályozás hazánkba is átszivárogna, megállapíthatjuk, hogy alapos fejtörés elé állítaná a friss jogsisokat. A közelmúltbeli statisztikák szerint az új autók piacán idehaza a Suzuki S-Cross, a Kia Ceed és a Toyota Yaris Cross a három legnépszerűbb modell – márpedig az aktuális generációknál egyiknek sincs 100 lóerő alatti változata. Olaszországban persze kicsit más a helyzet, ott már csak a szűk utcák miatt is eleve kelendőek a városi kisautók, így a Fiat 500 vagy a Lancia Ypsilon palettáján azért találnak maguknak „limit alatti” autót az jogosítványt újonnan megszerzők.

És ahogy arra fentebb utaltunk, a számtalan további kérdést felvető lóerő-korlátozás (amely Ausztrália egyes államaiban is érvényben van, igaz, jóval magasabb plafonnal) csak az egyik módja a friss jogsisok mozgásterének csökkentésére. Nemrég például arról is lehetett olvasni, hogy a brit kormány azt fontolgatja, hogy a vezetői engedély kézhezvétele után 1 évig a sofőrök ne szállíthassanak önmaguknál fiatalabb utasokat.  

A bejegyzés trackback címe:

https://autonetszervizek.blog.hu/api/trackback/id/tr3418157302
süti beállítások módosítása